FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/01/2019

Får barn under 15 år skjuta med klass ett vapen?

Min svågers dotter på tolv år låg o skjöt på ett gärde hos dom , såvitt jag vet är det olagligt att låna ut o låta barn under 15 skjuta med klass 1 vapen. Hagel mm, min son ville då oxå testa att skjuta med min studsare, men förklarade för honom att det gick inte då det var olagligt. Diskussionen kom upp hos dom när jag inte var med , o min son på 10 fick utstå en massa skit o att han skulle vara tyst då vare sig han eller jag vet vad vi pratar om . Så nu undrar jag vad är det som gäller egentligen ? Vad jag kunde läsa i vapenlagen så får vare sig min son eller hans dotter skjuta med klass ett då dom är under 15 . Stämmer det

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår är din fråga vilka regler som gäller för ett klass ett vapen, och om barn under 15 år får skjuta med ett sådant. Aktuella regler för att besvara din fråga finns i Vapenlagen, precis som du säger.

Vad jag förstår är studsare ett slags kulgevär, och det klassas därför som ett skjutvapen i lagens mening (1 kap 2 § Vapenlagen). För att inneha och skjuta med det vapen du nämner i frågan, måste man ha tillstånd i form av vapenlicens (2 kap 1 § Vapenlagen). Detta gäller även om vapnet används i jakt, fast licensen kallas då istället för jaktlicens.

För att få någon av ovanstående licenser krävs att man har fyllt 18 år och i övrigt är lämplig. Eftersom din son och din svågers dotter är under 15 år, har de inte tillstånd att använda skjutvapen. Det är därför också förbjudet för er vuxna att låna ut vapnet till era barn (3 kap 1 § Vapenlagen). Du har alltså helt rätt i att din son och din svågers dotter inte får använda skjutvapen, inte ens när du och din svåger som vuxna är i närheten.

Du kan läsa mer om vapen och de tillstånd som krävs på polisens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga! Ställ gärna en ny vid fler funderingar!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare