Får arbetsgivaren vägra att ge mig ett arbetsintyg?

Hej!

A- kassan begär en arbetsgivare intyg från mig men min arbetsgivare vägrar ge mig ett. Deras svar är att det här gått för långt tid sen jag jobbade där och de sparar inte såna uppgifter.

Jag slutade jobba hos min arbetsgivare 2018 januari.

Kan de verkligen neka mig ett arbetsgivare intyg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din arbetsgivare har en laglig skyldighet att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg enligt 47 § 2 st. lag om arbetslöshetsförsäkring (här). En arbetsgivare har även enligt praxis en skyldighet att lämna ut ett anställningsintyg på arbetstagarens begäran.

Det finns tyvärr ingen sanktion i de fall arbetsgivaren inte utfärdar ett intyg. Förvisso kan facket hjälpa dig att försöka få arbetsgivaren till att utfärda ett intyg. De har emellertid inte fler påtryckningsmedel än du har, vilket gör att det inte är säkert att det heller ger resultat. Skulle det föreligga mycket stora svårigheter att få ett arbetsgivarintyg från arbetsgivaren kan du styrka ditt arbete hos arbetsgivaren med hjälp av t.ex. lönespecifikation eller facklig representant på företaget. A-kassan får enligt ett flertal beslut av Justitieombudsmannen inte bedöma sådan information annorlunda än ett arbetsgivarintyg.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare