Får arbetsgivaren ta bort arbetspass dagen innan?

Hej,

Kan arbetsgivaren ta bort ett planerat arbetspass dagen innan arbetstillfället ska ske?

I detta fall gäller de timanställning.

Har Jag rätt till ersättning då?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Avtal ska hållas

Om arbetsgivaren har erbjudit dig ett arbetspass som du accepterat har ni ingått ett avtal och huvudregeln är att det ska hållas. Principen att avtal ska hållas finns i 1 § avtalslagen. Du bör därför vara tydligt för din arbetsgivare att du inte accepterar att arbetsgivaren tar bort ditt pass. Arbetsgivaren kan inte ensidigt ändra avtalet som ni ingått.

Vad du bör tänka på

-Du bör dock även tänka på att det kan vara kostsamt att ta en tvist till domstol och det är inte värt det om det rör sig om enskilda tillfällen. Skulle detta vara ett vanligt förekommande problem kan du möjligen få hjälp av ditt fackförbund om du är medlem i ett sådant.

-Sedan får du ha i åtanke att din arbetsgivare kanske inte längre vill erbjuda arbetspass vilket den är fri att göra på grund av att det rör sig om en timanställning.

Mitt råd

Tala med din arbetsgivare och påtala att man inte ensidigt kan ändra avtal på detta vis. Förhoppningsvis kan du då i framtiden få besked om ändringar av arbetspass i god tid.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare