FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/01/2020

Får arbetsgivaren sätta ogiltig frånvaro trots sjukanmälan?

Hej!

Jag sjukanmälde mig från jobbet (butiksarbete, kassa) pga att jag ej hade sovit en enda sekund. Kände mig då inte kapabel till att gå och jobba då jag låg och kallsvettades i sängen pga sömnbristen. Fick sen höra att jag fick ogiltig frånvaro den dagen. Kan arbetsgivaren göra så?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär ogiltig frånvaro?

Ogiltig frånvaro betyder att arbetstagaren (utan arbetsgivarens godkännande) uteblir från arbetsplatsen när arbetstagaren enligt sitt anställningskontrakt är skyldig att inställa sig. Dock får arbetstagaren bryta mot detta om han eller hon skulle vara sjuk. Den anställde ska i så fall underrätta arbetsgivaren genom en sjukanmälan så fort som möjligt. Det finns inga uttryckliga regler om när exakt en sjukanmälan ska ske till arbetsgivaren, utan arbetsgivaren bestämmer själv vilka principer som ska gälla. Anmälan måste dock ske senast före arbetspasset.

Hur sjuk måste man vara?

Det finns inga regler för hur sjuk man måste vara för att sjukanmäla sig. Från och med den sjunde kalenderdagen arbetstagaren är sjuk så måste dock arbetstagaren visa upp ett läkarintyg för arbetsgivaren. Det är först då arbetsgivaren är skyldig att betala sjuklön enligt sjuklönelagen.

Förstadagsintyg:

En arbetsgivare kan besluta om förstadagsintyg (läkarintyg från och med första sjukdagen) om det föreligger särskilda skäl. Upprepad korttidsfrånvaro kan till exempel utgöra sådana skäl. Arbetsgivarens begäran om förstadagsintyg måste vara skriftlig och får inte avse längre tid än ett år.

Sammanfattning:

Det finns ingen gräns för hur sjuk man måste vara för att få sjukanmäla sig. Om din arbetsplats inte tillämpar förstadagsintyg så ska det vara okej att vara hemma efter sjukanmälan. Det finns inga uttryckliga regler om när sjukanmälan ska ske, utan detta överlåts till arbetsgivaren att bestämma. Din sjukanmälan måste dock skett innan arbetspasset börjar samt nått fram till arbetsgivaren. Jag vet inte exakt hur din anmälan skedde, men jag skulle råda dig att fråga din arbetsgivare varför du fått ogiltig frånvaro trots sjukanmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare