Får arbetsgivaren säga upp en anställd som är sjukskriven på grund av personliga skäl?

Uppsägning av personliga själ under sjukskrivning. Får man göra så?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör uppsägning kikar vi närmare på anställningsskyddslagen (LAS). Vi kommer också att kolla på några rättsfall på området.

Det beror på…

Ett enkelt svar på frågan är att det beror på.

Uppsägningar kan se ut och motiveras på många olika sätt. Vissa sätt är mer gångbara än andra. Jag kan dock framhålla att det är möjligt att säga upp en anställd som för närvarande är sjukskriven, även om det inte är enkelt.

Utan att ha allt för mycket information att gå på ska jag i någon mån försöka konkretisera rättsläget och hur arbetsgivaren kan tänkas gå tillväga.

En första förutsättning är att det inte finns några omplaceringsmöjligheter

Innan en uppsägning överhuvudtaget kan komma ifråga måste arbetsgivaren göra en grundlig utredning över läget på företaget och undersöka om det finns några lediga tjänster, till vilken eller vilka den anställde skulle kunna omplaceras (7 § 2st LAS).

Här rör det sig om tillräckliga kvalifikationer för den lediga tjänsten - ett lågt ställt krav. Finns det en ledig tjänst på bolaget är arbetsgivaren tvungen att erbjuda den anställde den lediga tjänsten för att uppfylla omplaceringsskyldigheten.

En andra förutsättning är att det föreligger saklig grund för uppsägning

Alla uppsägningar måste vara sakligt grundade, dvs. det måste finnas en legitim anledning till varför den anställde sägs upp. Anledningen kan hänföra sig till antingen arbetsbrist eller personliga skäl (7 § 1st LAS).

Är sjukskrivningen i sig saklig grund?

Här kan först och främst konstateras att en sjukskrivning i sig aldrig är saklig grund för uppsägning. En arbetsgivare som intar denna ståndpunkt är bunden att förlora.

Arbetsdomstolen har i ett rättsfall konstaterat att regeln i anställningsskyddslagen om saklig grund för uppsägning innebär ett principiellt förbud för arbetsgivare att säga upp arbetstagare på grund av sjukdom och att sådan uppsägning därför endast kan ske i undantagsfall (AD 1978 nr 139).

Föreligger saklig grund om den anställde inte kan sköta sitt jobb?

Departementschefen har i förarbetena till anställningsskyddslagen uttalat att sjukdomar kan medföra en stadigvarande nedsättning av arbetsförmågan som är så väsentlig att arbetstagaren inte längre kan utföra arbete av någon betydelse, och att det i och för sig borde kunna åberopas som saklig grund för uppsägning (AD 2014 nr 26).

En vidare förutsättning för uppsägning är även att arbetstagaren har fått sjukbidrag eller förtidspension. Det framgår inte av frågeformuleringen.

Frågan är också om nedsättningen är stadigvarande, vilket innebär at nedsättningen ska anses kvarstå under all överskådlig framtid. Högsta Förvaltningsdomstolen har dock uttalat att det inte krävs att nedsättningen är livslång eller att den består fram till pensionsåldern, utan att en kontinuerlig utredning ska göras vart tredje år (HFD 2011 ref. 63).

Arbetsgivaren har också ett rehabiliteringsansvar

I ett anställningsförhållande har arbetstagaren såväl som arbetsgivaren en lojalitetsplikt. I arbetsgivarens ingår det bland annat att hjälpa den anställde tillbaka till arbetet genom att vidta rehabiliteringsåtgärder.

Lojalitetsplikten är vidsträckt och det krävs mycket av arbetsgivaren för att rehabiliteringsansvaret ska anses uppfyllt. Sedan får man även se till rimligheten av nödvändiga åtgärder i förhållande till vilket resultat som kan förväntas uppnås osv. Även den anställdes egen inställning till rehabiliteringsåtgärder tillmäts stor betydelse.

Sammanfattning och slutsats

Sjukskrivningen i sig utgör aldrig saklig grund för uppsägning.

Däremot skulle den anställde kunna sägas upp om denne inte kan utföra något arbete av betydelse.

En uppsägning måste föregås av att arbetsgivaren ser över eventuella omplaceringsmöjligheter, och utreder rehabiliteringsåtgärder.

Svaret på din fråga är därför att det beror på omständigheterna i det konkreta fallet om en arbetsgivare kan säga upp en anställd pga. personliga skäl om denne är sjukskriven.

Mina råd

Går du i tankar att säga upp en anställd som är sjukskriven föreslår jag att du tar kontakt med vederbörande och diskuterar saken. Kanske kommer ni tillsammans fram om en lösning som passar er båda.

Eftersom det är en känslig fråga är det inte heller en dum idé att konsultera facket, eftersom dryga skadestånd kan följa om arbetsgivaren senare inte anses uppfyllt sina förpliktelser.

Jag hoppas att du fick klarhet i din fundering!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare