Får arbetsgivaren neka mig studieledighet?

Hej

Sökte studieledighet juni-aug för högskolestudier och lade in om studieledigt i febr. Fick nej av min arb giv i mars månad med motivationen att det var sommar och en dålig tid att vara ledig på. Är detta skäl nog för att neka mig studieledighet?

Med vänlig hälsning

L

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ha rätt till studieledighet krävs att du som arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren de senaste 6 månaderna eller sammanlagt minst 12 månader under de senaste 2 åren (3 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.).

Studieledighet får arbetsgivaren skjuta upp (4 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.). Om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal som gäller din typ av tjänst får arbetsgivaren skjuta upp ledigheten i 6 månader från det datum du sökte. Om arbetsgivaren vill skjuta upp ledigheten längre än så måste den lokala arbetstagarorganisationen ge sitt samtycke (5 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.).

Om du inte fått påbörja din studieledighet inom två år från det att du sökte har du rätt att få saken prövad i domstol (6 § lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.). Detta gäller både för arbetsgivare med kollektivavtal och arbetsgivare utan kollektivavtal.

Detta betyder att din arbetsgivare har rätt att neka dig studieledighet i 6 månader från ditt ansökningsdatum om arbetsgivaren har kollektivavtal och som mest i 2 år.

Vill du veta mer om ledighet för studier kan du läsa det i lagen här.

Har du någon mer fråga är du varmt välkommen att kontakta Lawline igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare