Får arbetsgivaren hålla inne min lön?

Hej.

Jag jobbade i en restaurant under sommaren 2018. Senare på sommaren skulle jag gifta mig, och valde då catera mat från denna restaurant. Det skulle jag alldrig gjort, då det var fel och strul med cateringen från början till slut. Ska inte gå in i detalj, men jag stod dagen innan bröllopet och gjorde maten själv. Samt att jag fick hämta glas mm 1 timme(!!) innan vigseln.

Jag skickade klagomål på cateringen och ba om en ny faktura, då det absolut inte var värd dom pengarna.

Jag har gjort en exemplarisk jobb på stället, men valde att byta jobb då ledningen alldrig har varit bra.

Nu i efterhand väljer dom att hålla tillbaka min lön istället för att rätta upp sina fel.

Kan dom hålla tillbaka min lön?

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga och aktuell reglering
Jag förstår din fråga som så att du har funderingar kring arbetsgivarens eller den före detta arbetsgivarens rätt/möjlighet att innehålla arbetstagarens lön.

Frågor om förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare regleras i lagen om anställningsskydd (LAS) samt i ett eventuell kollektivavtal och genom ditt eget anställningsavtal.

Huvudsakliga skyldigheter
Ett anställningsavtal är ett avtal mellan dig och arbetsgivaren som reglerar era respektive rättigheter och skyldigheter. Din huvudsakliga skyldighet som arbetstagare är att stå till din arbetsgivares förfogande med din arbetskraft. Arbetsgivarens huvudsakliga skyldighet är att betala ut lön för det arbete som du har utfört.

Arbetstagarens rätt till lön
Arbetstagarens rätt till lön förutsätter att arbetstagaren står till arbetsgivarens förfogande. Enligt allmänna avtals- och arbetsrättsliga principer föreligger det ingen skyldighet för en arbetsgivare att betala ut lön eller andra anställningsförmåner för den tid som arbetstagaren inte utfört arbete åt arbetsgivaren. Så kan vara fallet om arbetstagaren uteblivit från arbetet. Detta omfattar sådant arbete som ligger inom ramen för arbetstagarens arbetsskyldighet.

Ett exempel på detta kan vara om arbetstagaren säger upp sig utan att beakta överenskommen uppsägningstid. Om arbetstagaren inte utför arbete under uppsägningstiden, har arbetsgivaren rätt att kräva ersättning för de förluster som orsakas av att arbetstagaren inte arbetar den tiden. Sådana kostnader kan typiskt sett uppstå om arbetsgivaren snabbt måste hyra in arbetskraft för en något högre lön, skadan är då skillnaden mellan den lön du skulle fått och den nya utgiften. Huruvida din arbetsgivare har rätt att hålla inne din lön blir därmed beroende av om du kan sägas ha stått till din arbetsgivares förfogande under den aktuella perioden samt vilka arbetsuppgifter som omfattas av din arbetsskyldighet

Arbetstagaren har dock rätt att med omedelbar verkan frånträda sin anställning om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren. Detta gäller typiskt sett för en arbetstagare som inte fått lön utbetalt för utfört arbete.
(4 § 3 stycke och 38 § LAS).

Arbetsgivarens avtalsbrott
Arbetsgivaren är skyldig att betala ut lön efter utfört arbete i enlighet med anställningsavtalet. Skulle arbetsgivaren felaktigt hålla inne arbetstagarens lön begår denne alltså ett avtalsbrott och riskerar att därför att inte bara bli skyldig att utbetala lönen utan även till att bli skadeståndsskyldig.
(38 § LAS).

Vad kan du som arbetstagare göra?
Huruvida du har rätt till din lön är alltså beroende av om du anses ha stått till din arbetsgivares förfogande eller inte under den aktuella perioden. För det första måste alltså konstateras ATT du har rätt till lön. När detta väl har klarlagt kan du antingen:
* i första hand försöka prata med din före detta arbetsgivare och nå en överenskommelse.
* vända dig till aktuellt fackförbund om du eller din arbetsgivare är bunden till ett kollektivavtal.
* vända dig till Kronofogden som kan hjälpa dig att driva in din lönefordran.
* anlita en av Lawlines jurister som kan hjälp dig med att rikta kravbrev mot arbetsgivaren och eventuellt stämma denne vid arbetsrättsdomstolen. Information om pris och tidsbokning hittar du här.

Om du annars har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare