Får arbetsgivaren erbjuda visstidsanställning efter provanställningen?

Jag fick en provanställning på 6 mån hos en arbetsgivare som ej har kollektivavtal. Innan provanställning gick ut fick jag muntligt besked om att jag inte får en tillsvidaranställning. De erbjöd mig istället en visstidsanställning (också muntligen) på ett par månader med möjlighet till förlängning. Det blev förlängt ytterligare en gång och total sammanhängande arbetstid blev lite mer än 11 månader. Jag fick aldrig några skriftliga avtal efter det att provanställningen upphörde. Under tiden som jag arbetade för företaget anställde de ett flertal andra personer som skulle utföra samma arbetsuppgifter som jag hade. De hann påbörja sina anställningar under tiden jag var kvar. Får arbetsgivare göra på detta sätt?

Lawline svarar

Hej, vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du först och främst undrar om det är okej att du blev visstidsanställd efter provanställningen, sen om det är okej att du inte fick några skriftliga avtal, och slutligen om företaget får anställa andra person som gjorde samma arbetsuppgifter som du innan din anställning tagit slut.

Du får bli visstidsanställd efter provanställningen

Enligt 6 § lagen om anställningsskydd ska en provanställning övergå i en tillsvidareanställning om inte någon av parterna säger upp avtalet innan en sex månaders period har passerat. Arbetsgivaren kan emellertid erbjuda en annan anställningsform efter provanställningen, förutsatt att provanställningen inte har övergått i en tillsvidareanställning. Det finns alltså inget hinder för företaget att erbjuda dig en visstidsanställningen efter din provanställning.

Du har rätt att få ett skriftligt avtal

Muntliga anställningsavtal är giltiga och ska följas. Vad gäller det faktum att du inte har fått något skriftligt avtal har dock arbetsgivaren agerat felaktigt. Enligt 6c § lagen om anställningsskydd ska du senast efter en månad få skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Eftersom företaget inte har gett dig något skriftligt avtal efter flera månader har de alltså brutit mot lagen om anställningsskydd och kan bli skadeståndsskyldiga enligt 38 § lagen om anställningsskydd.

Arbetsgivaren

Det är svårt att svara på den här delfrågan utan att närmare veta omständigheterna och vad dina arbetsuppgifter är. Arbetsgivaren har emellertid rätt att bestämma vilka han anställer och vilka arbetsuppgifter de ska utföra. Arbetsgivare kan till exempel med stöd av sin arbetsledningsrätt omplacera en arbetstagare inom ramen för arbetstagarens arbetsskyldighet. Utan närmare information ser jag ingen anledning till varför arbetsgivaren inte kan anställa flera personer som ska utföra samma arbetsuppgifter som du gjorde.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare