Får arbetsgivaren erbjuda allmän visstidsanställning?

Sökte en tillsvidaretjänst och fick den. Dock fick jag veta efter att jag blivit erbjuden tjänsten att det är en visstid. Trots att det i annonsen framgår tydligt att det är en tillsvidaretjänst. Är i stort behov av jobb så måste ta vilket det än blir men är det ens lagligt att göra så? Anledningen var att de i första hand vill ha någon med högskoleutbildning. Det stod dock inte som krav i annonsen. De "lägger stor vikt vid personlig lämplighet"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du blivit erbjuden en visstidsanställning men att det av annonsen för tjänsten framgick att det skulle vara en tillsvidareanställning. Det verkar som att arbetsgivaren bestämt sig för att erbjuda en visstidsanställning. Det finns inget som hindrar arbetsgivaren från att göra detta. Det är upp till dig om du väljer att ingå anställningsavtalet ifråga. Värt att notera är att en allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i mer än två år under en femårsperiod eller under en period då arbetstagaren haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra (5a § lag om anställningsskydd).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare