Får arbetsgivaren ensidigt ändra sysselsättningsgraden?

Hej!

Får min arbetsgivare ändra min sysselsättningsgrad utan att fråga mig? Gick från 98.04 till 20 utan att få informationen. Såg detta på min lönsespec.

Finns det något jag kan göra åt saken? Är det olagligt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör anställning kikar vi närmare på anställningsskyddslagen (LAS).

Nej, din arbetsgivare har inte rätt att ensidigt ändra din sysselsättningsgrad

Ett anställningsavtal fungerar i princip likadant som vilket annat avtal som helst. Det betyder att det är ett ömsesidigt avtal mellan dig och din arbetsgivare, och att den senare inte på egen hand har rätt att ändra det ni kommit överens om.

En ändring av sysselsättningsgraden likt den du beskrivit är närmast att se som en uppsägning av ditt tidigare anställningsavtal och för detta krävs saklig grund (7 § LAS).

Förmodligen kommer din arbetsgivare invända med att det föreligger saklig grund i och för sig och hänvisa till arbetsbrist på arbetsplatsen

Det vanligaste i denna typ av situation är att arbetsgivaren hävdar att det i grund och botten föreligger arbetsbrist på arbetsplatsen, vilket är saklig grund för uppsägning.

För att uppfylla sin omplaceringsskyldighet erbjuder då arbetsgivaren dig att gå ned i sysselsättningsgrad, och om du inte accepterar denna ändring av sysselsättningsgraden, så kan det bli så att det anses föreligga saklig grund för uppsägning, varpå arbetsgivaren kan säga upp och ersätta dig (7 § andra stycket LAS).

Mina råd

I första hand kan du vända dig till din arbetsgivare och se över möjligheterna och diskutera varför arbetsgivaren valt att göra som han eller hon gjort. Kanske finns det inga andra alternativ.

I andra hand kan du vända dig till din fackförening, förutsatt att du är medlem i en sådan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och att det löser sig för dig.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare