Får arbetsgivaren avsluta provanställning i förtid?

Hej Har en fråga angående provanställning Kan en arbetsgivare bara så där avsluta på plats en uppsägning utan att säga till personen en vecka el två innan. Att personen få gå direkt på dagen? Tycker det verkar konstigt i så fall, personen borde ju ändå få veta någon vecka innan el få va kvar ett par veckor efter? Hen fick reda på det idag o fick gå på samma dag är inte det väldigt fel? Hen kan jag säga oxå att hen jobbar väldigt bra, passar tider, omtyckt av många o hen har absolut inte gjort något fel. Det är bara massa falska anklagelser som har förstört för hen tyvärr, hade dom frågat hen vad hon gör för något så hade dom fått reda på svaret på en gång, dom tycker att hon satt i mobilen några gånger o satt vid ett bord några ggr men vad dom inte visste va att hen hade problem med sin arbetmobil o försökte lösa det samt att hon satt vid bordet o försökte skriva ner ett schema för andra vikarier, det var det hon gjorde o så blev det så här, så jäkla tråkigt. Mvh Micke

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkt

Jag kommer i mitt svar utgå från lag (1982:80) om anställningsskydd [cit. LAS] för att besvara din fråga. Detta eftersom jag antar att situationen är sådan att det handlar om en arbetstagare i antingen allmän eller enskild tjänst och personen i fråga inte är anställd för arbete i arbetsgivarens hem, är lärling eller annat sådan speciell ställning som skulle göra att lagen inte skulle tillämpas på fallet (se 1 § LAS).

Lagar

En arbetsgivare och arbetstagare kan avtala om att det ska finnas en provanställning (6 § första stycket LAS). Har inget särskilt avtalats kan provanställningen avbrytas före prövotidens utgång (6 § tredje stycket LAS). Skulle arbetsgivaren vilja avbryta provanställningen i förtid skall arbetstagaren underrättas om detta minst två veckor i förväg. Om arbetstagaren med i någon fackförening skall arbetstagarorganisationen förvarnas om detta (se 31 § LAS). Vidare har även arbetstagaren rätt att tillsammans med sin arbetstagarorganisation överlägga beskedet med arbetsgivaren (31 § andra stycket LAS). Detta utesluter däremot inte möjligheten för arbetsgivaren att omedelbart avbryta provanställningen med stöd av 6 § LAS. Skulle så ske kan arbetsgivaren behöva betala allmänt skadestånd för brott mot 31 § LAS.

Min bedömning

Utgångspunkten är att arbetsgivaren skall underrätta hen om att arbetsgivaren avser att avsluta provanställningen i förtid, vilket ska ske senast 14 dagar innan det avsedda avslutet på anställningen (31 § LAS). Däremot kan arbetsgivaren avsluta provanställningen direkt men kan behöva bli skyldig att utge allmänt skadestånd (31 § LAS).

Jag hoppas mitt svar kunde vara till hjälp!

Axel StenquistRådgivare