Får arbetsgivaren avbryta en allmän visstidsanställning i förtid?

Hej,

Min flickvän är gravid och jobbar på en IVF klinik som inte har något kollektiv avtal. hennes arbetsgivare och hon har skrivit ett kontrakt på 1 års fast anställning, men nu vill arbetsgivaren inte att hon ska jobba för att det ser opassande ut dom sista månaderna. får han han göra så?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du å din flickväns vägnar undrar om hennes arbetsgivare har rätt att tvinga henne från sitt arbete några månader innan hennes anställningsavtal löper ut. Reglerna om gäller i ett anställningsförhållande hittar du i Lag om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller vid en tidsbegränsad anställning?

Eftersom din flickvän har ett anställningskontrakt som löper över ett år har hon en så kallad visstidsanställning (LAS 5 §). Det finns olika typer av visstidsanställningar (exempelvis vikariat och säsongsarbete), men jag kommer utgå från att din flickvän har en allmän visstidsanställning i mitt svar eftersom det är den anställningsform som jag tycker bäst passar in i den situation du beskriver.

En allmän visstidsanställning upphör som huvudregel vid anställningstidens utgång utan att någon uppsägning behöver göras (LAS 4 § 2 st). En konsekvens av detta är att din flickväns arbetsgivare inte heller har någon rätt att säga upp henne i förtid. För att detta ska vara möjligt krävs att in flickvän grovt åsidosatt sina ålägganden på ett sätt som ger arbetsgivaren en rätt att avskeda henne, eller om anställningsavtalet blivit oskäligt betungande för arbetsgivaren. Ingen av dessa situationer verkar dock vara relevant i den här situationen. Den sista möjligheten som arbetsgivaren har att avbryta din flickväns anställning i förtid är om den möjligheten är överenskommen sedan innan i anställningsavtalet.

En arbetsgivarens förpliktelser

Din flickväns arbetsgivare har alltså en skyldighet att leva upp till sina förpliktelser som arbetsgivare ända tills avtalstiden löpt ut. Arbetsgivarens främsta och viktigaste förpliktelse mot sina arbetsgivare är dock att betala ut deras lön. Jag ser därför inte att det skulle finnas några egentliga hinder för din flickväns arbetsgivare att ge henne betald ledighet med full lön under de sista månaderna, om det skulle vara bättre för verksamheten.

Sammanfattningsvis

Om din flickvän och hennes arbetsgivare inte kommit överens om att anställningen ska kunna sägas upp i förtid så har din flickvän rätt att behålla sin anställning tills avtalstiden löpt ut. Han får alltså avbryta hennes anställning i förtid. Ifall arbetsgivaren bedömer det olämpligt för verksamheten att din flickvän befinner sig på arbetsplatsen under tiden hon är gravid bör det åtminstone i teorin vara möjligt för honom att befria henne från sina arbetsuppgifter så länge hon får ut sin lön.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare