Får arbetsgivaren annonsera ut tjänster vid företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad?

Angående Lag (1982:80) om anställningsskydd, 25 a §. Om en likadan tjänst på högre sysselsättningsgrad öppnas och jag har lämnat besked på önskan av högre sysselsättningsgrad och är näst på tur, måste arbetsgivare gå till mig direkt och fråga om jag vill ha tjänsten? Kan dem lägga upp tjänsten och säga "du har företrädesrätt, men du måste söka den". Vad händer om dem lägger upp tjänsten till ansökan och inte berättar det för mig och sedan ger den till någon annan? Hur skyldiga är dem att faktiskt berätta för mig att möjligheten finns? Om jag lämnar in en "ansökan" om högre sysselsättningsgrad innan detta sker betyder det att dem inte får ge det till någon annan innan dem frågat mig direkt? Gäller handels om det är relevant. Tack!

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS).

Måste arbetsgivaren fråga dig om du vill ha timmarna?

Enligt 25 a § LAS har en deltidsanställd som har anmält till sin arbetsgivare att han/hon vill ha en anställning med högre sysselsättningsgrad företrädesrätt till en sådan anställning. Förutsättningar för att den deltidsanställde ska få timmarna är att arbetsgivarens behov av arbetskraft tillgodoses på detta sätt samt att den deltidsanställde har tillräckliga kvalifikationer för arbetsuppgifterna.

Om du anmäler (skriftligen är att rekommendera) till din arbetsgivare att du vill jobba fler timmar så ska du ha förtur när de har permanenta timmar över som behöver bemannas. Jag rekommenderar dig att göra anmälan skriftligen, även om det inte är ett krav, eftersom det är arbetstagarsidan som har bevisbördan för att och när en anmälan har gjorts. Arbetsgivaren har alltså en skyldighet att utreda om de kan erbjuda fler timmar till de deltidsanställda som vill gå upp i tid innan de kan anställa någon helt ny utomstående arbetstagare. Det innebär att arbetsgivaren måste fråga dig personligen om du vill jobba fler timmar, innan de utannonserar tjänsten. Det räcker alltså inte med att arbetsgivaren lägger ut tjänsten till ansökan och väntar på att du ska söka den; de måste fråga dig direkt och erbjuda dig timmarna.

Viktigt att komma ihåg är att bestämmelsen inte kräver att en arbetsgivare behåller en befattning med ett visst arbetstidsmått när en arbetstagare slutar, utan arbetsgivaren kan dra in en befattning med högre sysselsättningsgrad än den som den företrädesberättigade arbetstagaren har. Dessutom, om arbetsgivaren annonserar ut en tjänst där den nya anställda ska arbeta vid samma tid som en befintlig arbetstagare, tillgodoses arbetsgivarens behov av arbetskraft ju inte genom att ge en redan anställd utökade timmar. Det ska alltså vara fråga om att arbetsgivarens behov av arbetskraft faktiskt tillgodoses genom att arbetstagaren får flera timmar, och först då är arbetsgivaren skyldig att erbjuda arbetstagaren dem. Om så inte är fallet är arbetsgivaren fri att annonsera ut nya tjänster.

Vad händer om dem ger tjänsten till någon annan?

Om arbetsgivaren avser att anställa en arbetstagare när någon annan har företrädesrätt enligt 25 a § LAS ska arbetsgivaren först kalla till förhandling med facket (32 § LAS). Där kommer arbetsgivaren behöva redovisa skälen de har för att anställa en ny. Om arbetsgivaren inte erbjuder timmarna till en anställd som har lämnat in en sådan ansökan utan väljer att anställa en utomstående bryter arbetsgivaren mot lagen och kan bli skyldig att betala skadestånd till arbetstagaren och facket (38 § LAS).

Om din arbetsgivare har anställt någon fastän du enligt bestämmelsen skulle haft rätt att få utökade timmar råder jag dig att omgående ta kontakt med facket för ytterligare hjälp och rådgivning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare