Får arbetsgivaren ändra en arbetstagares anställningsform?

Hej!

Får min arbetsgivare ändra min anställningsform till timanställd (ändrat på lönespecifikationen från månadslön till dagslön från 1/8-2020)pga jag har ansökt om tjänstledigt till studier och börjar studera från 31/8-2020 till o med 4/6-2021 på heltid fram tills dess jobbar jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Utan ditt samtycke får inte din tillsvidareanställning övergå till en timanställning. När din arbetsgivare ändrar din anställning ses det som en uppsägning/avsked med ett erbjudande om en ny anställning. Eftersom att din arbetsgivare redan ändrat din anställningsform bör du motsätta dig detta om du vill behålla din tillsvidareanställning efter det att tjänstledigheten är slut.

Därför rekommenderar jag att du talar med din arbetsgivare om saken. Sedan har du även rätt att ta del av orsaken till uppsägningen från din tillsvidaretjänst (9 § anställningsskyddslagen). Om du är med i en fackförening kan du vända dig även till facket vid för vidare hjälp. För att vidare utreda frågor är du varm välkommen att boka tid med vår juristbyrå för det här.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare