Får arbetsgivare sänka sysselsättningsgraden från 100 % till 75 %?

Hej Jobbar som undersköterska på äldreboende Var arbetsgivare vill sänka tjänst från 100%till 75% på grund av alla besparingar genom kommunen. Kan hon göra det? Inget vill gå ner i tjänst och det inte arbetsbrist.

Mvh XX

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en arbetsgivare sänker sysselsättningsgraden från 100 % till 75 % utan samtycke från arbetstagare anses det vara en uppsägning av anställningsavtalet. För att en arbetsgivare ska kunna göra det krävs "saklig grund" enligt 7 § lagen om anställningsskydd (LAS).

Saklig grund är antingen arbetsbrist eller personliga skäl. Arbetsbrist är ett samlingsbegrepp för olika situationer där personliga skäl inte är anledningen för uppsägning. Det behöver alltså inte handla om brist på arbete utan kan handla om att arbetsgivaren inte kan erbjuda samma arbete som tidigare.

Ni behöver inte gå med på det nya avtalet som er arbetsgivare erbjuder men om det är så att det föreligger arbetsbrist så kan arbetsgivaren säga upp er om ni inte vill gå med på den nya tjänsten som erbjuds.

Sammanfattningsvis får er arbetsgivare tyvärr göra såhär enligt lagen om det föreligger arbetsbrist.

Hoppas du fick svar på din fråga, önskar er lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Narin MelazadeRådgivare