FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/07/2019

Fängelse för att köra med indraget körkort?

Hej

Om en person har blivit av med körkortet för fortkörning och ändå kör bil, kan det bli fängelse då?

Mvh A

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är möjligt att dömas till fängelse om man kör bil trots ett indraget körkort.

Vad säger lagen?

Bestämmelser om diverse trafikbrott finner man i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL). I 3 § TBL kan man utläsa att den som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att ha tillstånd till det (dvs körkort) ska dömas till böter. Om personen tidigare har innehaft ett körkort som blivit återkallat kan han även dömas till fängelse i högst sex månader för grov olovlig körning. Enligt NJA 1990 s. 380 är det dock inte så att en olovlig körning automatiskt ska bedömas som grov enbart på grund av att föraren fått ett körkort indraget, samtliga omständigheter i det enskilda fallet ska beaktas när man bedömer huruvida en olovlig körning är grov eller inte. Det indragna körkortet är alltså bara en av flera omständigheter som ska beaktas, andra kan vara att man har som vana att köra olovligt ofta eller att man kört särskilt vårdslöst.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det är möjligt att dömas till fängelse om man kör bil utan att ha rätt till det. Att man har ett indraget körkort kan vara en omständighet som talar för att brottet ska anses vara grovt vilket möjliggör fängelse, samtliga omständigheter måste dock vägas tillsammans.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare