Familjeåterförening för person över 18 år.

Hej. Jag kom till Sverige år 2014 som ensamkommande barn och fick permanent uppehållstillstånd. Jag är från Afghanistan och min familj är kvar där. Jag undrar om det finns någon jurist eller advokat som kan hjälpa mig att ta de hit till Sverige. Min pappa, mamma och en yngre bror som är under 18. Jag är själv 23 år gammal. Tack på förhand

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstår det undrar du ifall det finns någon möjlighet för dig som vuxen att stå som anknytningsperson för dina föräldrars och din brors rätt till uppehållstillstånd.
Jag kan självklart gå igenom dina möjligheter men tyvärr kan jag inte hjälpa dig mera än så. Behöver du ytterligare hjälp hänvisar jag dig i stället till en byrå i din närhet eller till migrationsverket.

Din möjlighet att få hem dina föräldrar och din bror.

En svensk med bland annat permanent uppehållstillstånd i Sverige har möjlighet att ta in sin närmaste familj genom vad som kallas familjeåterförening. Om man är över 18 år när man gör ansökan om familjeåterförening omfattas inte föräldrarna av den närmsta familjen utan det är make/maka, biologiska barn och adoptivbarn under 18 år som då har rätt till uppehållstillstånd genom den som befinner sig i Sverige.

I undantagsfall går det att få uppehållstillstånd för någon som inte innefattar någon av de ovan nämnda personerna. Detta kan vara föräldrar och/eller syskon. Sökande måste då kunna visa på att ni bott tillsammans omedelbart innan familjemedlemmen flyttade till Sverige och att ni i hemlandet var socialt och känslomässigt beroende av varandra, och att det därför är svårt för er att leva åtskilda. (5 kap. 3a § Utlänningslagen (UTL)) Har det gått lång tid är det i regel mycket svårt att få igenom en förfrågan om uppehållstillstånd. Desto svårare om beroendet har uppstått efter flytten.

Utöver det finns det krav på möjlighet till att försörja den eller de familjemedlemmar som kommer hit samt krav på att bostaden ska vara av tillräcklig storlek och standard för alla att bo i.

Mitt svar

Tyvärr ser det inte lovande ut att få in din familj genom uppehållstillstånd då det endast i undantagsfall beviljas en vuxen person att ta in annan än egna barn och make/maka.

Jag rekommenderar också att kolla vidare på rätten till asyl, vilket din familj kan ansöka om till migrationsverkets ansökningsenheter eller vid gränspolisen vid deras inresa. I och med läget idag finns det en större möjlighet för dem att komma in på det viset. Framför allt din bror som är under 18 år.

En annan möjlighet är ifall de skickar din bror som ensamkommande barn och att han i sin tur när han får uppehållstillstånd tar in föräldrarna genom familjeåterförening. Under förutsättningen att han då fortfarande är under 18.

Jag förstår att det är en mycket jobbig och orolig tid för er just nu med allt som pågår. Tyvärr kan jag inte ge mer glädjande besked än detta. Jag skulle trotts allt rekommendera dig att ta kontakt med migrationsverket och förklara situationen och höra vad de säger om saken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca NilssonRådgivare