Falskt betalningskrav

Jag har mottagit ett delgivningskvitto ifrån Kronofogdemyndigheten om en obetald skuld till en tidigare pojkvän. Han påstår att jag ska ha stulit pengar ifrån honom, vilket är helt fel har aldrig rört några pengar eller haft tillgång till hans kassaboks. Vad kan jag göra nu, kommer att avvisa att jag inte har tagit några pengar. Måste han inte kunna bevisa att jag skulle tagit pengar ifrån honom? I ett tidigare sms som jag har fått ifrån honom så påstår han att han har ringt mig ett flertal gånger och bett mig betala tillbaka det som han anser att jag har tagit. Jag har inte mottagit några samtal ifrån honom sedan jag lämnade honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring reglerna för betalningsföreläggande och vem som har bevisbördan i sådana fall.

Regler kring betalningsförelägganden & bevisbörda

Du kan som privatperson vända dig till kronofogden för att få pengar utbetalda som du anser dig ha rätt till. Du ansöker då om ett betalningsföreläggande som då skickas ut till personen som du anser dig vara skyldig pengar och denna får därefter svara på betalningsföreläggandet.

Innan betalningsföreläggandet skickas ut kan man dock även få ett delgivningskvitto. Detta är endast ett brev som säger att någon har skickat in en ansökan om att skicka ett betalningsföreläggande till dig. Du bör därför besvara detta på något av de sätt som brevet uppmanar utan att det innebär att du godkänner betalningskravet. Du kan läsa mer om delgivningskvitto här: https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/delgivning/2021-03-05-jag-har-fatt-ett-brev-med-ett-mottagningsbevis-delgivningskvitto---vad-ar-det

När du sedan potentiellt får ett betalningsföreläggande bör du, om du känner att betalningskravet inte är korrekt, avvisa/bestrida kravet. Din tidigare pojkvän får sedan välja mellan att lägga ner ärendet eller ta det vidare till domstol. Om han tar det vidare till domstol och hävdar att du stulit pengarna kommer detta vara ett brottsmål. Ett brottsmål innebär att du kommer få en försvarare utan kostnad för dig själv och att din föredetta pojkvän och dennes åklagare kommer behöva bevisa att du har stulit pengarna.

Slutsats

Se till att läsa breven som kronofogden skickar till dig. Se även till att svara på breven inom i breven utsatt tid. Om det är så att din föredetta pojkvän vill fortsätta med målet kommer han behöva ta detta till domstol och bevisa att du har stulit pengarna.

Du kan läsa mer om betalningsföreläggande här:

https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-fa-betalt#button_12_338e6d8417768af37a828fc

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare