Falska anklagelser om våldtäkt

Efter att jag gjorde slut med mitt ex så började hon sprida ut att jag har våldtagit henne. Det här förstör mitt liv för vi bor i en liten stad där rykten sprids fort. Jag har knappt vågat gå ut på över ett år och än mindre vågar jag försöka att träffa någon ny. Så länge hon inte anmäler den så kallade våldtäkten, vilket jag faktiskt skulle föredra framför det här, så kan jag inte heller bli friad.

Vad ska jag göra? Kan jag anmäla henne för detta? Det finns flera som hört henne säga detta som är villiga att vittna. Några har det även i skrift.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beklagar din situation. Det spridande av falska anklagelser som du beskriver låter som förtal. Bestämmelser om detta finns i 5 kap. brottsbalken (BrB).

Kan detta klassas som förtal?

För att dömas för förtal krävs det enligt 5:1 1 st. BrB att:

1) Man pekat ut en annan person som brottslig eller ohederlig.

2) Man har gjort detta i syfte att utsätta personen för andras missaktning.

3) Uppgifterna har fått viss spridning.

Om anklagelserna fått särskilt stor spridning (exempelvis genom spridning på sociala medier) kan det röra sig om grovt förtal enligt 5:2 BrB.

De enda gånger som det inte utgör förtal trots att ovanstående kriterier är uppfyllda är om gärningsmannen varit skyldig att uttala sig eller att spridandet av ryktet varit försvarligt med hänsyn till omständigheterna (5:1 2 st. BrB). I de fallen går yttrandefriheten före. Detta undantag kan bli aktuellt exempelvis i situationer där någon, som har goda skäl att tro att anklagelserna är sanna, varnat andra som riskerat att utsättas för personens brottslighet.

Vad bör du göra nu?

Utifrån informationen du ger tyder ingenting på att tjejen i fråga på något sätt skulle ha varit skyldig att uttala sig enligt 5:1 2 st. BrB. Tjejens agerande kan alltså mycket väl falla in under förtal enligt 5:1 BrB, eftersom hon har utpekat dig som brottslig genom att komma med en så pass allvarlig anklagelse som våldtäkt och genom detta försökt få andra i din omgivning att missakta dig. Du bör anmäla detta.

Viktigt att tänka på är dock att förtalsbrottet ligger under särskild åtalsprövning (5:5 BrB). Det betyder att det som huvudregel* inte omfattas av allmänt åtal, utan det är du själv som målsägande som måste föra talan och betala rättegångskostnaderna i denna typ av mål. Om tjejen sedan blir dömd ska hon dock ersätta dina kostnader. Om hon skulle dömas för brottet har du även möjlighet att kräva ersättning enligt 2:3 skadeståndslagen.

*I undantagsfall där förtalet tar sig särskilt grova uttryck eller om de falska anklagelserna fått särskilt stor spridning kan dock allmänt åtal väckas. Detta kan vara aktuellt om det exempelvis rör sig om förtal på Internet där anklagelserna finns kvar samt är sökbara under en obegränsad tid (se prop. 2013/14:47 s. 24 f.).

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare