Falska anklagelser mot hyresgäst - förtal?

Några anklagar mig för saker fast jag är oskyldig det gäller grannar dom ljugit för riksbyggen jag slagit dom fast detta absolut ej stämmer jag aldrig rört dom kan man anmäla detta som förtal mot dom för jag är väldigt ledsen. Dom också ljugit jag skriker i lägenheten stämmer ej heller. och dom ljugit jag drar i andras handtag på lägenheter och det stämmer ej heller. Den människan under mig verkar ej frisk hon haft man som varit knarkare så verkar något fel på henne. Hjälp mig vad ska man göra av detta. Känner mig illa behandlad vad ska jag göra. Riksbyggen lyssnar ej dom tror på grannar. Dom polisanmält mig för något jag ej gjort. Det blir inge av det jag inte fått några papper inga bevis finns så jag bryr mig ej men jag känner mig mycket kränkt av andra. Och jag mår ej så bra. Bli kränkt eller mobbad är aldrig kul för någon människa. Hör av er.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtalsbestämmelsen finner vi i 5 kap. 1§ Brottsbalken(BrB). Här framställs flera krav som ska uppfyllas för att en person ska anses ha gjort sig skyldig till brottet förtal.

I lagen framgår att den som utpekar någon(i), såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift(ii), som är ägnad(iii), att utsätta denne för andras missaktning(iv), dömes för förtal till böter.

Det är väldigt mycket i bestämmelsen som kan kännas svårt att begripa, så jag ska försöka bryta ner det åt dig.

Sammanfattningsvis måste alltså följande vara uppfyllt:

En uppgift har lämnats. T.ex. ett påstående, muntligt eller skriftligt. Uppgiften ska avse en viss levande människa.Uppgiften ska vara ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det kan vara en uppgift om att personen är brottslig, eller lever på ett klandervärt sätt (betyder ett dåligt sätt att leva som förtjänar kritik). Det finns inget krav på att uppgiften är osann. Med andra ord kan det denne person påstår om dig vara sant, men ändå göra sig skyldig till förtal.Uppgiften har lämnats till annan än den uppgiften avser. Någon annan än dig. T.ex. grannar, hyresvärd, vänner eller liknande.

För att återkoppla till din fråga är allt ovanstående uppfyllt enligt min bedömning. Dina grannar har lämnat uppgifter om dig, som varit ägnade att utsätta dig för andras(hyresvärdens) missaktning, till annan än dig. Det spelar ingen roll om uppgifterna är sanna eller ej.

Jag vill dock påpeka ett undantag som finns i 5 kap. 1§ andra stycket BrB. Där framgår att en person som lämnat uppgiften kan undgå straffansvar om denne var skyldig att uttala sig eller det annars var försvarligt att lämna uppgift och den som lämnat uppgiften visar att uppgiften var sann eller att han/hon hade skälig grund för den.

Detta innebär att din granne som lämnat uppgiften om dig förmodligen kommer påstå att uppgifterna är sanna eller att han hade skälig grund (uppfattat dig som hotfull, stökig, eller annat) för att lämna dessa uppgifter om dig. Jag kan inte svara på hur en domstol skulle bedöma ett sådant påstående. Det finns relativt höga beviskrav som grannen skulle behöva uppfylla i en sådan situation för att undvika straffansvar.

Har din granne gjort sig skyldig till förtal?

Tyvärr är det väldigt svårt för mig att avgöra. Förtalsbestämmelsen är en relativt svår lag att tillämpa. För mig framstår det som att din granne är skyldig. Men det krävs som sagt också att det finns tillräcklig bevisning. Jag kan inte heller svara på hur en domstol skulle göra denna exakta bedömning.

I det fallet att du polisanmäler din granne kan det vara bra att förse polisen med någon form av bevisning. Annars uppstår bara en situation där man polisanmäler varandra fram och tillbaka. Polisen kommer förmodligen även ha svårt att utreda brottet då ord står mot ord. I det fallet lär utredningen läggas ner på grund av brist på bevisning.

Jag skulle kunna råda dig att be hyresvärden ta kontakt med andra grannar som kanske kan styrka ditt påstående om att du inte alls uppför dig som din "taskiga" granne påstår.

Jag hoppas att jag kunnat svara på din fråga väl!

Hashim Mohammed RithaRådgivare