Falska anklagelser - brottsligt?

Hej! min lärare har varit ytterst otrevlig mot mig den senaste tiden. Han anklagade mig för stöld när jag lämnade in en Svenska uppgift som jag hade gjort. Jag hade kopierat en del saker från internet men saken var den att jag redovisade även till källorna som jag tog det ifrån vilket gör att det inte blir olagligt eller fel på något sätt. förutom att läraren tydligen efter han själv sagt att man kunde kopiera saker från andra (i detta fall) artiklar hade gjort det för mycket.

Han påstod att jag hade kopierat saker ifrån internet utan att berättat vart ifrån jag hittat det vilket är felaktigt för jag hade hänvisat till källan varje gång jag hade kopierat något.

Alltså blir ju detta falska anklagelser och jag skulle vilja veta vad jag skulle kunna göra åt detta för jag känner mig väldigt kränkt och är inte alls glad över att bli kallad för lagbrytare utav min egna lärare. Jag kan ta ett F inga problem, MEN när han börjar anklaga mig för saker och inte ens kan berätta för mig hur vi ska lösa detta problem på utan jag måste fråga 4 gånger för att få svar så vill jag att något ska hända.

Skulle gärna vilja veta om han kan straffas på något sätt med tanke på de falska falska anklagelserna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De brott som kan göras gällande i ditt sammanhang är de s.k. ärekränkningsbrotten (5:e kapitlet Brottsbalken).

Första brottet din lärare skulle kunna ha gjort sig skyldig till är förtal (5:1 brottsbalken):

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter." I andra stycket finns det s.k. försvarlighetsundantaget. Lagtexten ger två exempel på vad som menas med att utsättas för andras missaktning; att utpekas som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Bedömningen huruvida kravet på "utsättas för andras missaktning" är uppfyllt görs i förhållande till värderingarna i de kretsar den utpekade umgås och inte utifrån en av majoriteten uppfattad norm.

Det andra brottet som din lärare kan ha gjort sig skyldig till är förolämpning (5:3 brottsbalken):

"Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter."

Skillnaden mellan dessa två typer av brott är vem meddelandet riktats till. Det vill säga, har din lärare riktat sig enbart till dig, för att såra dig, är förolämpning tillämpligt. Medan om han riktat sig mot t.ex. din klass och utpekad dig som kladervärd, "Pelle här stjäl" är förtalsbrottet tillämpligt. I ditt fall verkar mer tyda på att det är förolämpning som är aktuellt.

Att tänka på är att dessa brott som huvudregel åtalas av dig som målsägande. Undantaget från detta är om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får dock åklagaren väcka åtal om detta anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser (se 5:5 brottsbalken).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare