Falska anklagelser.

Hej! Är det olagligt att falskt anklaga någon för brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om det är olagligt att falskt anklaga någon för brott.

Det är olagligt att anmäla en person för något som personen inte gjort. Angiver man en oskyldig person till åtal med uppsåt att personen ska dömas, gör sig personen sig skyldig till falsk angivelse. Om personen inte insåg att denne hade skälig anledning att anta att den angivna var oskyldig, döms personen för obefogad angivelse (15 kap. 6 § BrB). Har personen inte för avsikt att polisanmälan ska leda till åtal, utan bara vara besvärande för den utpekade parten så döms man istället för falsk tillvitelse (15 kap. 7 § BrB). Ett tredje brott som också kan aktualisera sig är förtal. Den som pekar ut en annan person som brottsligt eller klandervärd i sitt sätt att leva, eller lämnar andra uppgifter som kan orsaka andras missaktning kan göra sig skyldig till brottet förtal (5 kap 1 § BrB). Det är alltså olagligt att falskt anklaga någon för brott. Vilket av dessa brott som blir relevant har att göra med omständigheterna i det konkreta fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare