FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/03/2023

Falsk angivelse och falsk beskyllning

Hej! Min sambos exfru har gjort anmälan till både polisen och socialen mot mig, för sexuellt utnyttjande på deras dotter. Polisen la ner det i brist på bevis och socialen utreder men hittar heller inget. Nu har hon även sagt till socialen att jag kastat in deras son i väggen med huvudet före och soc ska utreda detta med. Inget av detta har hänt utan är ren avundsjuka. Jag känner mig så förnedrad av dessa anklagelser och mår väldigt dåligt av det psykiskt och tror inte hon kommer ge sig förrän jag är borta ur bilden. Finns det någon anmälan jag kan göra mot henne pga detta eller står jag helt rättslös?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Falsk angivelse

Det du beskriver skulle kunna utgöra falsk angivelse eller obefogad angivelse enligt 15 kap. 6 § brottsbalken (1962:700). Paragrafen anger att den som anger en oskyldig till åtal med uppsåt att personen ska bli dömd, kan dömas för falsk angivelse. Att göra en falsk polisanmälan, om personen har uppsåt att den som anmäls ska bli dömd, är alltså brottsligt. Anmälan ska vara någorlunda allvarlig och det ska finnas en risk att någon faktiskt tror på vad som sägs samt vara något allmän åklagare kan väcka åtal för.

Om personen inte insåg, men däremot hade skälig anledning att anta att den som angetts var oskyldig – det vill säga att det framstod mer troligt för anmälaren att den som anmäls var oskyldig än att den var skyldig – kan personen dömas för obefogad angivelse.

Falsk beskyllning

Att göra en falsk anmälan till socialtjänsten kan utgöra falsk beskyllning enligt 15 kap. 7 § brottsbalken. Det lagrummet anger att den som i annat fall än i 15 kap. 6 § hos polismyndigheten, åklagare, eller en annan myndighet – exempelvis Socialtjänsten – påstår en besvärande omständighet, kan dömas, om myndigheten ska ta upp anmälan i en sådan sak, för falsk beskyllning. Eftersom Socialtjänsten är skyldig att ta upp anmälan om att barn far illa i hemmet kan det bli aktuellt i ditt fall. Skillnaden mellan brotten är att angivelsen vid falsk beskyllning inte behöver vara avsedd att leda till åtal utan att bara att bli besvärande för den utpekade.

Om personen inte insåg, men hade skälig anledning att anta att utsagan var osann, kan personen dömas för vårdslös beskyllning.

Det är alltså brottsligt att anmäla någon utan grund och du står inte rättslös i en sådan situation.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare