FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/10/2016

Fallande löv från grannes träd bör ej anses utgöra en sådan olägenhet som ger rätt att kapa grenar från trädet

Har en Ek som står 12m. från grannens tomtgräns. nu klagar han på fallande löv.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Enligt 3 kapitlet 2 § Jordabalken får en granne ta bort en rot eller gren som tränger in på grannens tomt om roten eller grenen orsakar olägenhet för grannen.

Att din ek fäller löv på grannens tomt bör dock inte anses vara en sådan olägenhet för grannen som medför att grannen har rätt att ta bort grenen. Grannen bör mot denna bakgrund inte ha rätt att kapa grenar på eken utan grannen får istället finna sig i att det kommer löv på dennes tomt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare