Fakturerad för uteblivet läkarbesök trots att jag ändrat tid

FRÅGA
Hej! Jag har fått en faktura för uteblivet besök. Jag behövde ändra tid och detta skedde över telefon. Jag visste inte var jag skulle så jag kom dit tidigare den dagen för att hitta stället. När jag sedan dyker upp säger de att jag inte har någon tid den dagen. Jag har ringt läkaren och de säger att de inte kan se varandras bokningar och där har misstaget skett. Så min fråga är. Ska jag betala fakturan trots att jag dök upp dagen jag skulle?
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått din situation har du ombokat din tid hos läkaren till en annan tidpunkt/dag över telefon och sedan ändå fått en faktura för uteblivet försök eftersom de inte registrerat att du bytt dag.

Sjukvården idag är uppdelad i olika regioner och olika regler gäller för varje region. Oavsett är det inte ditt fel att de inte registrerat din ombokning när du väl hört av dig. Det du ska göra är att kontakta den mottagning du varit på och styrka att du faktiskt ringt ett samtal där du ombokat din tid. Du bör kontakta dem snarast eftersom en vanligtvis bara har några dagar på sig att bestrida den felaktiga fakturan, men det varierar som sagt från region till region. Det du kan göra är:

1.Ta en printscreen eller dylikt på din mobil där det framgår när du ringde mottagningen och ombokade din tid. Du bör också ange dina kontaktuppgifter, beloppet du vill bestrida, vem du var i kontakt och om du vill bestrida hela fakturan eller bara delar av den. I din situation hade jag både ringt och mejlat ett bestridande eftersom du då dels kommer i kontakt med mottagningen snabbt via telefon, dels kan visa upp att du faktiskt har bestritt genom ditt skriftliga meddelande på mejlen. Om du vill kan du också skicka ett brev till mottagningen men då bör du i sådana fall skicka brevet som ett rekommenderat brev så att du får ett kvitto på att du faktiskt skickat brevet. Annars är det svårt att bevisa att du faktiskt skickat brevet. 2.Bifoga en bild på fakturan i ditt mejl/brev så att de vet exakt vilken faktura det gäller.

Som svar på din fråga: Betala inte fakturan innan du har kontaktat mottagningen och bestritt fakturan, om du nu faktiskt ombokat tiden redan via telefon. Skicka all information som jag nämnt ovan antingen via mejl eller via ett rekommenderat brev. Hoppas allt löser sig för dig!

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda Hetlesaether
Fick du svar på din fråga?
Kommentarer:
Hej! Tack för svar. De säger att de skickat remiss båda gångerna men jag har inte fått något. Jag skulle enl dem till reumatologen men jag hamnade på röntgen och det var antagligen därför de inte såg att jag hade en tid. Ska jag betala ändå?
2019-01-21 10:59
Hej! Varje region och landsting har olika regler också för remiss. Tyvärr händer det ibland att remisserna hamnar på villovägar så det är möjligt att de skickat en remiss men att den inte kommit fram. Jag skulle fortfarande råda dig att kontakta mottagningen och höra med dem vad som skett för att veta exakt vad fakturan rör innan du bestämmer dig för huruvida du ska betala eller inte. Om du har något bevis på att du var på röntgen den dagen istället för reumatologen kan du ju visa att du faktiskt varit på plats men blivit omplacerad till en annan behandling. Jag tycker att du ska ringa mottagningen och om du anser att de har rätt ska du givetvis betala fakturan men om du anser att de har fel kan du bestrida fakturan.
2019-01-21 11:21
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Hälso- och sjukvård (142)
2019-03-07 Jag har blivit anmäld till IVO, och behöver en jurist. Vad händer nu, och vad ska jag göra?
2019-02-28 Anmälan om felaktig journalhantering
2019-02-19 Får man ge bort och ta emot receptbelagda läkemedel?
2019-02-16 Kan man anmäla en misslyckad operation tre år efter det att den utfördes?

Alla besvarade frågor (67129)