Fakturerad för uteblivet läkarbesök trots att jag ändrat tid

Hej! Jag har fått en faktura för uteblivet besök. Jag behövde ändra tid och detta skedde över telefon. Jag visste inte var jag skulle så jag kom dit tidigare den dagen för att hitta stället. När jag sedan dyker upp säger de att jag inte har någon tid den dagen. Jag har ringt läkaren och de säger att de inte kan se varandras bokningar och där har misstaget skett.

Så min fråga är. Ska jag betala fakturan trots att jag dök upp dagen jag skulle?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått din situation har du ombokat din tid hos läkaren till en annan tidpunkt/dag över telefon och sedan ändå fått en faktura för uteblivet försök eftersom de inte registrerat att du bytt dag.

Sjukvården idag är uppdelad i olika regioner och olika regler gäller för varje region. Oavsett är det inte ditt fel att de inte registrerat din ombokning när du väl hört av dig. Det du ska göra är att kontakta den mottagning du varit på och styrka att du faktiskt ringt ett samtal där du ombokat din tid. Du bör kontakta dem snarast eftersom en vanligtvis bara har några dagar på sig att bestrida den felaktiga fakturan, men det varierar som sagt från region till region. Det du kan göra är:

1.Ta en printscreen eller dylikt på din mobil där det framgår när du ringde mottagningen och ombokade din tid. Du bör också ange dina kontaktuppgifter, beloppet du vill bestrida, vem du var i kontakt och om du vill bestrida hela fakturan eller bara delar av den. I din situation hade jag både ringt och mejlat ett bestridande eftersom du då dels kommer i kontakt med mottagningen snabbt via telefon, dels kan visa upp att du faktiskt har bestritt genom ditt skriftliga meddelande på mejlen. Om du vill kan du också skicka ett brev till mottagningen men då bör du i sådana fall skicka brevet som ett rekommenderat brev så att du får ett kvitto på att du faktiskt skickat brevet. Annars är det svårt att bevisa att du faktiskt skickat brevet. 2.Bifoga en bild på fakturan i ditt mejl/brev så att de vet exakt vilken faktura det gäller.

Som svar på din fråga: Betala inte fakturan innan du har kontaktat mottagningen och bestritt fakturan, om du nu faktiskt ombokat tiden redan via telefon. Skicka all information som jag nämnt ovan antingen via mejl eller via ett rekommenderat brev. Hoppas allt löser sig för dig!

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare