Faktura för nedladdning av film

Hej.

Har fått ett brev om fildelning från Njord den 23/12, att jag ska ha laddat ner filmen Cell och krävs på 4500 kr. Jag vet inte ens hur man gör. Det kan omöjligt varit på min dator,den fungerar knappt. Nu hör till saken att jag hade mina små barnbarn hos mig och de har använt mitt wifi på sin surfplatta för att titta på barnprogram. Vad händer om jag nekar eller inte svarar på deras brev? Eller att jag svarar på deras brev att jag inte gjort det. Jag vill inte hamna i någon rättegång och få betala rättegångskostnader. Mitt bredband ingår i min hyra (bostadsrätt) och är tecknat av föreningen om det nu har någon betydelse. Jag har tom den 28/12 på mig att svara på deras brev. Hur ska jag hantera detta? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Njord är en advokatbyrå som företräder flera internationella filmbolag. Efter sökningar kring Njord på internet verkar det som att de skickat ut en ganska stor mängd fakturor till människor som misstänks för fildelning (upphovsrättsintrång enligt 2 § URL). Det verkar dessutom som att de flesta fall handlar om just filmen du nämner.

Uppsalaprofessorn Sanna Wolk har uttalat sig om just kravbreven från Njord och då uppmanat till att inte betala fakturorna. Hon menar på att det är upp till domstol att bedöma ifall personen är skyldig att betala eller inte. Hon tillägger dock att i det fall du får ett inkassokrav från ett inkassobolag så måste du meddela att du bestrider fakturan för att inte riskera några konsekvenser. Mer om detta nedan.

Att bestrida en faktura

Du har nu möjligheten att bestrida fakturan, vilket innebär i praktiken att du inte betalar den och meddelar den som kräver dig på pengar om det.

Konsumentverket beskriver på ett bra sätt hur man bestrider en faktura och vad du bör tänka på här. Bland annat nämner de att du ska bestrida den skriftligt och att du ska behåll a enkopia på bestridandet. Det som nu kan hända ifall du bestrider fakturan (och ej betalar den) är att Njord kan gå vidare med kravet till ett inkassobolag som i sin tur kan kräva dig på pengarna igen. I detta fall ska du återigen skriftligt bestrida fakturan. Det samma gäller ifall inkassobolaget skulle gå vidare med kravet till kronofogden, 31 och 32 §§ lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Rättegång

I det fall Njord väljer att gå vidare till rättegång genom en så kallad stämningsansökan så kommer det som ovan nämnt bli upp till domstolen att bedöma ifall du ska betala fakturan eller inte. Här handlar det mycket om en bevisfråga. Eftersom att du har delat wifi med bland annat dina barnbarn, och möjligtvis många fler, så är det upp till Njord att bevisa att det faktiskt är du som har laddat ner filmen och att du därför måste betala beloppet de kräver. Eftersom att du säger att du inte laddat ner filmen så bör det bli omöjligt att bevisa detta. Det kan vara så att fakturan skickats fel och att det är någon annan med samma nätverk som du som laddat ner filmen. Detta är dock utanför mitt kunskapsområde.

Rättegångskostnader

Då företaget i en sådan situation stämmer dig på ett belopp lägre än 22 400 kronor (fyra gånger det så kallade prisbasbeloppet) så tas målet upp i ett så kallat förenklat tvistemål. Detta innebär att dina eventuella kostnader till följd av rättegången kommer bli betydligt lägre, 18 kap 8a § RB.

I en vanlig hemförsäkring brukar det i regel ingå ett så kallat rättsskydd, vilket innebär att försäkringsbolaget ofta betalar en ganska stor andel av rättegångskostnaderna. Här vill jag rekommendera dig höra av dig till ditt försäkringsbolag för att kontrollera vad som ingår i din eventuella försäkring.

Det ska påpekas att detta endast blir aktuellt i det fall en stämningsansökanfrån Njord faktiskt görs.

Konkreta råd

Då du säger att du inte laddat ner filmen är min personliga åsikt att du inte ska betala för något du inte är skyldig att betala.

Jag skulle därför rekommendera dig att bestrida fakturan i alla led. Kontakta ditt försäkringsbolag redan nu för att se över ifall du har rättskydd. Väljer företaget att gå vidare till rättegång så har du möjlighet att kontakta en egen advokatbyrå. Lawline erbjuder ett antal tjänster som kan vara till din hjälp. Till att börja med kan du boka ett möte med Lawline för att diskutera dina möjligheter. Vi erbjuder även telefonrådgivning, som även kan vara aktuellt för dig nu ifall du har fler funderingar. Du kontaktar oss lättast här.

Har du fler frågor kring bestridandet av fakturan kan du även kontakta konsumentverket.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor och lycka till!

Vänligen,

Konrad KabatRådgivare