FrågaFAMILJERÄTTFaderskap06/02/2014

Faderskapsutredning

Hej. Det är så att jag kommer få barn till sommaren men eftersom jag inte vet vem pappan är och därför kommer uppge fader okänd så undrar jag bara lite hur själva faderskapsutredningen kommer gå till? Jag vet att de kommer fråga mig om det jag vet men vad får de annars lov att göra? Jag tänker uppge min familj som de kan ringa till och några få nära vänner som vet om min graviditet. Men jag tänkte mer vilka andra de får lov att kontakta, för andra släktingar har jag knappt kontakt med. Och när det kommer till att försöka hitta denna kille och det inte går, kommer de kontrollera min mejl, begära samtalslista och utdrag från bank? Eller vad får de lov att göra? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Malin, och tack för din fråga!

Precis som du verkar veta är socialnämnden skyldig att utreda vem fadern till ett barn kan vara, om fadern är okänd. Detta enligt föräldrabalken (FB) 2 kap 1 §.

Socialnämnden har rätt att prata med dig som moder (FB 2 kap 4 §). Socialnämnden kommer troligen fråga dig frågor som kan upplevas som integritetskränkande, till exempel vem eller vilka du haft sexuellt umgänge med och när detta skedde. Dessa frågor är tillåtna enligt lagen, då barnets behov av att få veta vem fadern är anses vara viktigt. Dock får inte nedsättande eller kränkande frågor ställas, det är viktigt att de är sakliga och objektiva.

Du kan inte tvingas att medverka i faderskapsutredningen, men om du inte medverkar har socialnämnden rätt att prata med andra personer som kan vara av betydelse för utredningen. Detta kan till exempel vara din familj eller nära vänner, precis som du nämner. Socialnämnden kan däremot inte kontrollera mail, bankutdrag och så vidare. Du bör vara medveten om att du inte har rätt till underhållsstöd om du inte medverkar till faderskapsutredningen, enligt socialförsäkringsbalken (SFB) 18 kap 8 §.

Socialnämnden ska verka för att blodundersökning äger rum, det vill säga att DNA-prov görs (FB 2 kap 6 §). Det innebär att om socialnämnden skulle hitta en man som möjligen eller troligen är far till ditt barn kommer de verka för att DNA-prov görs. De kan inte tvinga någon att genomgå DNA-prov, men frågan kan om någon part vägrar medverka lämnas över till domstol. Domstolen kan besluta att blodundersökning ska ske (lag om blodundersökning m.m vid utredning om faderskap 1 §). Om part fortfarande vägrar kan denne tvingas betala vite och/eller biträde av polis kan förordnas av domstolen. Det betyder att polis kommer och hämtar den som är aktuell för provtagning. Detta är dock en yttersta utväg, och kommer inte beslutas om det finns minsta misstanke om att barnet kan lida skada.

Du nämner att du inte vet vem fadern är. Det kan därför framstå som omöjligt att få reda på vem fadern är. Om socialnämnden bedömer att det är omöjligt och framstår som utsiktslöst att fastställa faderskapet får de lägga ner utredningen (FB 2 kap 7 §). I ditt fall verkar kan utredningen således komma att läggas ner. Om nya uppgifter framkommer, till exempel om du hittar fadern, kommer utredningen öppnas igen.

FB hittar du https://lagen.nu/1949:381, SFB hittar du https://lagen.nu/2010:110#K18R2 och lag om blodundersökning m.m vid utredning om faderskap hittar du https://lagen.nu/1958:642.

Hanna LundqvistRådgivare