FrågaFAMILJERÄTTFaderskap30/11/2013

Faderskapstest vid negativ faderskapstalan

Jag undrar om jag inte har några rättigheter att kräva ett faderskapstest, modern är under utredning hos socialtjänsten då skolan lämnat in orosanmälningar för kränkningar av sonen, men ingenting händer. Då hon var gravid redan efter en månad då vi träffades har jag nu stora funderingar på alla dessa lögner i alla sammanhang serverar om jag verkligen är biologisk far till min son. Jag behöver verkligen svar på detta, i och med att jag inte litar på ngt hon säger. Hon nekar mig testet, vilket gör mig ån mer fundersam. Vart kan jag vända mig då ingen svarar mig på detta. För detta måste verkligen göras. Ska tilläggas att sonen är 8 år. någonstans måste jag och sonen få reda på sanningen. Vem kan hjälpa oss med detta? Eller är vi helt rättslösa!?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

I 2:6 föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381) anges att socialnämnden bör verka för att blodundersökning äger rum beträffande modern, barnet och den som kan vara fader till barnet, om denne begär det eller anledning finns till antagande att modern haft samlag med mer än en man under tid då barnet kan vara avlat. I ditt fall vägrar modern att medverka till en sådan undersökning, vilket gör att socialnämnden inte kan genomföra denna.

Din möjlighet i det här läget är att vända dig till domstol och väcka en negativ faderskapstalan enligt 3:1 föräldrabalken. Detta innebär ett yrkande om att du inte ska anses vara barnets fader. Rätten kan då besluta om rättsgenetisk undersökning trots ena partens vägran, se 1-1a §§ lagen om blodundersökning m.m. vid utredning om faderskap (https://lagen.nu/1958:642).

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare