FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/06/2013

Faderskap och underhållsbidrag

Om man har samlag med en tjej som lovar att hon går på p-piller och hon efter några veckor kommer och säger att hon är gravid. Jag vill inte ha barn och inte heller betala underhåll eller vad det heter. Hon är 17 år så inte ens myndig. så hur gör jag om jag inte vill betala eller vara pappa och hon vägrar abort?

Lawline svarar

Hej!

Regler om underhåll hittar du i Föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381.

Enligt FB 7 kap 1§ så är det föräldrarna som ska stå för underhåll för barnet fram tills dess att barnet fyllt arton. Om barnet kommer att bo hos mamman så innebär det att du kommer att få fullgöra din underhållsplikt genom att betala underhållsbidrag (FB 7 kap 2§).

Om kvinnan är ogift så måste barnets fader fastställas genom en dom eller bekräftelse (FB 1 Kap 3§) Det du kan göra är att förneka att du är far till barnet. Man kommer då att göra ett DNA-test för att undersöka om du är far eller inte. Visar testet att du är fader så kommer det att fastställas i en dom och du kommer då att vara underhållsskyldig.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare