Få ut person och egenom

Kan man bli straffad för att man har ställt ut en persons saker i trapphuset? När denna person vägrar lämna ens lägenhet, trots att inget kontrakt finns på att personen ska stanna och man har kommit överens om att personen ska vara ute ett visst datum, varpå personen har ändrat sig och vill stanna.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

Det krävs lite mer information för att avgöra detta fullt ut, men rent krasst så är huvudregeln att man inte får ställa ut annans egendom. Sen kan det givetvis finnas undantag från fall till fall. Beroende på omständigheterna kan det anses som egenmäktigt förfarande.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Kronofogdemyndigheten och ansöka om vanlig handräckning. Det omfattar bland annat avhysning, överlämnande av lös egendom och borttagande av egendom. De kommer kunna hjälpa dig vidare med detta. Ett annat tips kan också vara att höra med Hyresnämnden vad du har för alternativ.

Jag hoppas att du känner att du har fått lite vägledning! Du är välkommen att kontakta oss på LawLine igen för ytterligare frågor och funderingar.

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare