FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/02/2018

Få ut handlingar i eget ärende från polisen

Hej!

Är det möjligt för mig att få ut all information som jag har angett i ett polisärende? Finns det att hitta under mitt namn eller måste jag ha ärendenumret? Gjorde nämligen en polisanmälan i oktober 2016 och hittar inte på mina egna anteckningar från dess och nu har polisen tagit upp ärendet igen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar. Således har du rätt att ta del av polismyndighetens allmänna handlingar i enlighet med 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen (TF) (här).

I offentlighets- och sekretesslagen (OSL) (här), finns begränsningar i rätten att ta del av allmänna handlingar. Sekretess innebär ett förbud att röja en uppgift, vare sig det sker muntligen, genom utlämnande av en allmän handling eller på något annat sätt. Polisen prövar alltid sekretessen före ett utlämnande. Om handlingen du söker omfattas av sekretess kan du bli nekad att ta del av den. Ett myndighetsbeslut kan överklagas.

Omfattas du av ärendet bör du kunna få ut handlingarna. Det bör räcka med personnummer.

På polisens webbsida finns information om hur man gör för att ta del av allmänna handlingar som är förvarade hos polisen, se här: polisen.se/Service/Ta-del-av-allman-handling/

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare