Få tillbaka utlånade pengar

Hej!

Den 31 mars 2020 lånade jag ut 1500 kr till en "kompis" som lovade att betala tillbaka summan plus ränta i slutet av maj och nu har han slutat svara, jag har alla konversationer och swishar kvar.

Hur går jag tillväga för att få tillbaka mina pengar på rätt sätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man kräver tillbaka pengar som man lånat till någon annan.

När man lånar ut pengar till en annan person uppkommer något som kallas för en fordring. Vilket betyder att man kan göra ett anspråk på en annan person, i ditt fall att få tillbaka pengarna du lånat ut. Fordringar regleras i skuldebrevslagen (SkbrL).

När datumet för skuldens betalning har gått ut, i ditt fall i slutet av maj kan du kräva tillbaka pengarna. Om personen då inte betalar tillbaka kan man få hjälp av kronofogden för att få ut sina pengar.

Hjälp från Kronofogden

Hos kronofogden kan man ansöka om något som heter betalningsföreläggande. Ett krav för att få hjälp här är att det rör sig om pengar som lånats ut och att sista datumet för betalning ska ha gått ut. Du kan fylla i ansökan antingen skriftligt på papper och posta in eller via kronofogdens "mina sidor" som man loggar in på med bankID. Att ansöka om betalningsföreläggande kostar 300kr. Kostnaden kan man ansöka om att motparten ska betala om man vill.

Efter att man skickat en ansökan om betalningsföreläggande skickar kronofogden ut ett brev till personen. Om personen då inte betalar kan man välja att gå till domstol eller begära något som kallas för verkställighet vilket går ut på att kronofogden driver in skulden från personen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare