Få tillbaka utlånade pengar

Hej, säg att jag lånat ut 32.000 kr till min dåvarande partner som nu vägrar betala tillbaka skulden. Hon har spelproblem och är säkert skuldsatt över öronen. Om jag skulle vilja klämma dit henne så gott jag kunde, och det nog finns gott om andra som hon utnyttjat på samma sätt. Är det något ni kan hjälpa med?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din situation finns olika valmöjligheter. En väg är att vända sig till kronofogden för att få hjälp med att få tillbaka pengarna. Ett annat sätt att se på saken är att personen kan ha begått ett brott, nämligen bedrägeri. Brottet beskrivs i brottsbalken 9 kap 1 §. För att en person ska kunna dömas för bedrägeri krävs att denne genom vilseledande förmår någon till en handling eller underlåtenhet som innebär en förmögenhetsöverföring, alltså en ekonomisk skada för den drabbade och vinning för gärningsmannen. Rekvisitet vilseledande kräver alltså att personen redan från början försökt lura dig att ge ut pengarna och aldrig tänkt betala tillbaka. Rekvisitet är inte uppfyllt om personen endast i efterhand inte vill eller kan betala tillbaka pengarna. Jag har ingen direkt information om ditt fall men du får avgöra vad du tror har skett. Om du tror att din partner försökt lura dig och andra till att ge ut pengar kan du polisanmäla händelsen så det kan utredas. Om du inte tror att detta är fallet kan du gå vidare genom kronofogden.

När man vill få tillbaka pengar man lånat ut till någon annan kan man vända sig till kronofogden. För att de ska kunna hjälpa en person att få betalt måste skulden först vara fastställd genom en dom eller i ett betalningsföreläggande, om inget av det är fallet kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden. En ansökan om betalningsföreläggande gäller vid köp av varor och tjänster men även vid utlåning av pengar. För att kunna ansöka om betalningsföreläggande ska även sista datum för betalningen ha passerat.

Hur ansöker man? Antingen fyller du i en separat blankett eller ansöker via Mina sidor på kronofogden.se. Där kan man logga in med bankID. Det är viktigt att all information skrivs ned tydligt och korrekt annars blir man tvungen att komplettera och det kommer att dra ut på tiden. Du ska förklara tydligt vad kravet är och grunden för det så att man kan förstå vad du menar. Till exempel utlåning av pengar till X, till en summa av 32.000 kr skedde datum X, återbetalning enligt överenskommelse skulle skett X. Om du fyller i en blankett ska den skickas i original till Kronofogden, om du ansöker via mina sidor skriver du under med e-legitimation. Ansökan kostar 300 kr, den kostanden kan du skriva med i ansökan och begära ersättning för. Även kostanden kan du skriva med för om du anlitar något ombud, normalt 380 kr enligt kronofogdens hemsida.

Vad händer när ansökan skickats in? Då skickar kronofogden ett brev/föreläggande till personen du vill få betalt av. Personen ska skriva under ett delgivningskvitto som bevis på att denne tagit emot brevet. Sedan kan personen agera på olika sätt. Om denne betalar hela summan till dig kan du dra tillbaka ansökan via e-mail eller brev. Det kan även vara bra att kontakta kronofogden om en del av summan kommer in. Personen i fråga kan även bestrida ärendet och då behöver du ta ställning om du vill driva vidare ärendet i domstol. Om du önskar fortsätta tar domstolen över ärendet och du får betala mellan 600 och 2500 kr beroende på hur målet kommer handläggas. Om personen inte svarar och inte betalar kommer skulden att fastställas. Om skulden fastställs kan personen i fråga invända och begära återvinning, då tas ärendet över av domstol och du måste betala en avgift för att utslaget ska gälla. Om personen inte gör något kan du begära att utslaget, alltså beslutet att skulden är fastställd, ska verkställas. Vid en verkställighetsansökan undersöker kronofogden om personen som ska betala har tillgångar, om denne inte har det får du inte betalt. Tyvärr får du då betala 600 kr till kronofogden. Själva utslaget går då vidare till utmätning. Då får egendom tas för att betala skulder personen har och om det rör sig om många borgenärer är det inte säkert att alla får betalt. Kostanden för indrivning av skulden, de 600 kronorna, försöker kronofogden få in från den skuldsatte personen men om det inte går får du betala den.

Alltså kan jag rekommendera dig att så fort som möjligt ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden och gå vidare med ditt ärende. Vad som kommer ske beror helt på hur personen som är skyldig dig pengar agerar och vad denne har för tillgångar. Förhoppningsvis har personen tillgångar så du kan få tillbaka dina pengar!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare