Få tillbaka utlånade pengar

Är detta bredrägeri och värt att polisanmäla? Lånade ut 500kr till en avlägsen bekant via swish, gjorde detta frivilligt men kände mig pressad och stressad i situationen då denne person som jag knappt haft någon kontakt med tidigare sökte upp mig på min arbetsplats. Blev lovad att jag skulle få tillbaka pengarna samma dag, dock bara muntligt. Eller är det via kronofogden jag ska gå och ansöka om betalningsföreläggande, då jag vill sätta ner foten och visa att detta inte är ok.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Bedrägeri 9 kap 1 § brottsbalken: för att någon ska kunna fällas för bedrägeri krävs det att man medvetet vilseleder någon för egen vinning. Har personen i fråga varit medveten om att denne inte kommer kunna betala tillbaka när denne ber om lånet från dig? Du får avgöra vad du tror att personen hade för syfte med handlingen: ett lån med avsikt att betala tillbaka eller med avsikt att lura pengarna av dig. Det kan vara svårt att bevisa avsikten att luras. Med tanke på den relativt låga summan det gäller rekommenderar jag att du börjar med att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten för att försöka fastställa skulden personen har till dig.

Här
hittar du en blankett du kan ladda ned. Du fyller i blanketten och ska tydligt ange ditt krav (att du vill få tillbaka dina 500 kr du lånat ut till X) och tydligt ange förutsättningarna för er överenskommelse (du skulle få tillbaka pengarna redan samma dag osv.). Här hittar du mer info.

Personen kommer sedan bli delgiven betalningsföreläggandet. Om denne betalar bör du meddela direkt så ansökan tas tillbaka. Om personen bestrider får du avgöra om du vill ta ärendet vidare till domstol. Om du inte får något svar eller betalt så fastställs skulden och kronofogdemyndigheten utfärdar ett utslag.

Hoppas att detta hjälpte dig, annars får du höra av dig igen!
Med vänlig hälsning,

Lisa OlssonRådgivare