Få tillbaka utlånade pengar

Om någon är skyldig mig flera tusen kronor som jag enligt muntligt avtal skulle få tillbaka direkt när denna fått jobb, men nu 1 år senare har jag fortfarande inte fått tillbaka mina pengar, hur går man vidare med det och kan man göra något åt det nu i efterhand?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du har lånat ut pengar till en person har du en fordran gentemot den personen. Om du inte får betalt efter överenskommen tid eller vid begäran så har du möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

För att ansöka om betalningsföreläggande fyller du i blanketten "Ansökan om betalningsföreläggande" som finns på Kronofogdens hemsida. I ansökan ska bland annat ditt krav, och grunden för det, anges så tydligt att den du anser är skyldig dig pengar tydligt kan förstå vad du menar.

Att ansöka om betalningsföreläggande kostar 300 kr. Den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan.

När du har skickat in din ansökan så skickar kronofogden ett brev till den som du vill få betalt av. Beroende på hur den personen agerar kan olika saker ske. Antingen betalar personen skulden till dig och ärendet är då avslutat. Personen kan också svara Kronofogden att denne bestrider skulden. Om det sker får du välja om du vill ta ärendet vidare till domstol eller inte. Vad som även kan ske är att personen inte svarar på Kronofogdens brev, vilket gör att Kronofogden kan meddela ett utslag och börja driva in skulden.

Min rekommendation är att du först och främst kontaktar personen och meddelar att du vill få tillbaka dina utlånade pengar. Om det inte fungerar tycker jag att du ska läsa mer om betalningsföreläggande på Kronofogdens hemsida. Där hittar du även blanketten som ska fyllas i om du vill ansöka om ett betalningsföreläggande.

Du har möjlighet att kräva in skulden i 10 år innan fordran preskriberas. Den tiden kan dock förlängas.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare