Få tillbaka pengar för felbetalt lån

Min pappa har betalt på ett lån i 3 år som hans ex fru står på. Hon har sagt att han ska göra de. Och han förstod inte förrän nu. Finns det någon möjlighet att pappa kan begära tillbaka dom pengarna? Och om så....hur gör man?

// linda

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag tolkar det som att din pappa betalade lånet antingen i tron att han själv stod på lånet eller att de båda skulle betala. En sådan situation är ganska svår; han har ju "frivilligt" betalat på lånet i vetskap om vad han gjorde utan att kolla upp några närmare detaljer kring det. Exfrun kan knappast bara på grund av det bli skadeståndsskyldig eller dylikt, och banken eller var nu lånet kom från har ju så att säga ingenting med saken att göra och kan nog inte bli tillbakabetalningsskyldig på någon grund.

Det finns dock en möjlighet kvar. Man skulle kunna säga att exfrun har gjort sig skyldig till bedrägeri (9 kap. 1 § BrB, https://lagen.nu/1962:700#K31P2). Om hon på något sätt har lurat din pappa att han skall betala lånet genom att påstå att det är deras gemensamma eller på något annat sätt, kan man säga att hon "genom vilseledande" har förmått honom till en handling som innebär vinning för henne och skada för honom. I så fall har hon ju genom att på ett eller annat sätt lura honom fått sin skuld betald medan han har blivit av med pengar. Den som har gjort sig skyldig till brott blir också skadeståndsskyldig mot den som har orsakats skadan, och i vilket fall är de flesta beredda att gå ganska långt för att undvika en anmälan.

Med det sagt, skulle det dock vara mycket svårt att bevisa något sådant. Särskilt om de var gifta vid tillfället, blir det svårt att bevisa att din pappa inte visste vad han gjorde. Det hänger också på att han verkligen fått falsk information eller på annat sätt blivit lurad av exfrun att betala, och det räcker alltså inte med att han helt enkelt har betalat för att hon har velat det. Någon annan lösning än detta kan jag dock inte se!

Lycka till, och återkom gärna om du har några fler frågor!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare