Få reda på varför man ej fick jobbet?

Jag skulle vilja ha feedback på en misslyckad intervju och har hört att jag kan använda mig utav gdpr (EUs dataskyddslag) för att få ut uppgifter om varför jag vart nekad ett jobb och undrar om det verkligen är sant att jag kan använda mig av det. Och om det går hur ska jag formulera mig på ett korrekt sätt och vem vänder jag mig till för att få ut dom uppgifterna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Du har delvis rätt i din fråga. Man kan vända sig till arbetsgivaren och begära ut information för att få reda på vem som fick jobbet över en själv för att se varför man inte lyckades få tjänsten.

Enligt diskrimineringslagen 2 kap 4 § så har man rätt att få reda på den personen som fick tjänstens meriter. Dock kräver det att man skriftligen vänder sig till arbetsgivaren och begär att få denna information.

Informationen man kan få är helt enkelt meriterna som personen som fick jobbet hade så att man kan jämföra. Detta är till för att man skall kunna utreda ifall man blivit diskriminerad, men man kan såklart också bara jämföra för att se varför man själv inte fick jobbet.

Du behöver helt enkelt kontakta arbetsgivaren och begära den informationen, exempelvis genom mejl.

Det kan också vara så att de är öppna och kan förklara varför du inte fick tjänsten, det är bara att fråga och se ifall de är villiga att berätta lite mer, det kan aldrig skada.

Hoppas detta svara på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare