Ex-sambo kan inte be om likadelning efter ett år

Hej.

Jag och mitt barns pappa flyttade gemensamt till ett hus 2016. Han fick inte ta lån så jag står på både lån och kontrakt. Han flyttade ut dec 2017 till egen lägenhet. Han ändrade dock inte sin adress förrän maj 2019. Jag undrar om han fortfarande har rätt till halva bostaden enl sambolagen eller har tiden runnit ut? Vi träffas nu igen men han står skriven på sin egen adress. Jag undrar om jag behöver skriva samboavtal där han avsäger sig halva huset eller behövs det inte längre? Han har inte sedan dec 2017 gett anspråk på halva bostaden enligt sambolagen. Kort och gott så undrar jag om bostaden fortfarande räknas som samboegendom eller räknas huset helt som mitt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Relevanta regler finns i sambolagen.

En bodelning enligt sambolagen ska göras på någon av sambornas begäran senast ett år efter att samboförhållandet upplöstes (8 § SamboL). Ett samboförhållande upphör när samborna flyttar isär (2 § punkt två SamboL). Eftersom ni flyttade isär dec 2017 har det gått mer än ett år och han kan inte längre begära bodelning.

Ni kommer att räknas som sambor igen om ni stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande, med gemensamt hushåll (1 § SamboL). Om det kommer till den punkten, kan det vara bra att skriva ett samboavtal om att sambolagen inte ska tillämpas på huset (9 § SamboL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare