Ex förtalar inför för arbetskollegor

Hej,

Jag har precis börjat arbeta på en ny arbetsplats där min exmake samt hans nya fästmö också arbetar.

De har nu gått till HR med falska anklagelser om mig. De påstår att jag har hotat dem och förföljt dem. De vill att företaget ska säga upp mig. De hotar med att de själva kommer säga upp sig annars.

Vad gäller här?

Jag har inte hotat eller förföljt dem. Jag har inte haft kontakt med honom sedan juli 2016.

Jag har gått vidare och har nu en ny sambo.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som har hänt är alltså att ditt ex och hans nya fästmö har kommit med falska anklagelser om dig till anställda på din arbetsplats. Detta kan räknas som förtal, om det faktiskt är så anklagelserna är falska.

Vad är då förtal och var går gränsen? Förtal definieras i brottsbalken 5 kap 1 § som "att utpeka någon som brottsling eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för missaktning."

Uppgifterna som lämnas ska alltså vara av nedsättande beskaffenhet. Om personen var skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften och uppgiften var sann eller hade skälig grund så är det inte att anse som förtal. Sprider ditt ex och hans nya fästmö osanna uppgifter om dig kan det däremot alltså röra sig om förtal.

Tyvärr kan jag inte ge dig ett mer precist svar än så då jag inte vet vad det är ditt ex har sagt om dig. Jag råder dig att kontakta din arbetsgivare och förklara läget. Du kan såklart inte bli uppsagd bara för att ditt ex inte vill ha dig på arbetsplatsen!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare