Eventuellt brott vid uppladdning av bild på YouTube

Hej Jag undrar vilken lag jag kan vända mig till ifall bild på mig laddas upp på youtube utan mitt samtycke?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det är tillåtet att filma eller ta bilder på personer för att därefter lägga ut dem på exempelvis plattformen YouTube, oavsett om det förelåg samtycke eller inte. Några undantag finns däremot. Dessa regleras i brottsbalken vilken du hittar här. Det finns två lagar i brottsbalken som kan göra att uppladdning av bild/video på YouTube kan utgöra ett brott.

Dels kränkande fotografering. För detta brott krävs att någon tar en bild på dig när du befinner dig inomhus i en bostad, på toaletten, i ett omklädningsrum eller liknande (4 kap. 6 a § BrB)

Det andra brottet är olaga integritetsintrång. För detta brott krävs att någon gör intrång i ditt privatliv genom att sprida bild på ditt sexualliv, hälsotillstånd, när du Det andra brottet är olaga integritetsintrång. För detta brott krävs att någon gör intrång i ditt privatliv genom att sprida bild på ditt sexualliv, hälsotillstånd, när du utsätts för vissa brott, när du är särskilt utsatt eller när du är helt eller delvis naken (4 kap. 6 c § BrB).

Skulle bilden som lagts upp röra något av dessa lagar kan gärningen ses som ett brott. Om så inte är fallet råder huvudregeln att det är tillåtet att filma/ta bilder av andra personer som sedan kan läggas ut i media.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare