FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/11/2018

Eventuella åtgärder mot grannar som beter sig underligt

Hej!

Det ligger till så här.

Jag börjar bli väldigt trött på vår nyinflyttade granne som flyttade in bakom oss i våras.

Den här grannen beter sig väldigt underligt.

Dessutom så är de inte speciellt sociala heller för den delen.

En annan sak som man tycker är märkligt är att de har sagt att de ej är nöjda med den förra ägarens töja-häck.

Men de verkar ju ej göra något åt det.

Inte umgås de speciellt mycket med deras nya grannar heller.

Personligen så har jag aldrig gillat den här grannen sedan de flyttade in i huset på gatan efter oss i våras.

Hur är det förresten om man skulle börja tröttna på en nyinflyttad granne?

Alltså hur går man tillväga med sånt här?

Skall man berätta eller har ni något förslag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har fått en ny granne som du irriterar dig på för att de beter sig underligt och inte är speciellt sociala. Jag vill inleda med att klargöra att det inte finns någon plikt för grannar att vara sociala med varandra. Era nya grannar behöver därmed inte umgås med er om de inte vill det, även om det så klart kan vara trevligt att lära känna sina grannar. Det finns heller inget krav på att grannar inte får bete sig "underligt", så länge de inte är hotfulla etc. Eftersom det inte finns några regler kring detta kan du inte göra något åt det rent rättsligt. Jag råder dig därför att prata med de nya grannarna och på ett trevligt sätt framföra dina synpunkter. Då kan ni förhoppningsvis komma fram till en gemensam lösning.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare