FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 09/03/2020

Eventuell diskriminering vid arbetsintervju.

Hej Lawline,

En vän till mig fick en fråga i samband med sitt jobb om vilket land deras föräldrar kommer ifrån och var de själv är födda (Sverige eller utomlands) är det lagligt att fråga om detta? strider inte detta mor RF 1 kap 1§ 5 st bland annat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall den arbetsgivare din kompis var på intervju hos varit diskriminerande mot din kompis genom att ställa frågor om dennes etnicitet/bakgrund.

Det är tillåtet för arbetsgivare att ställa vilka frågor som helst till arbetssökande under en arbetsintervju, dock behöver arbetssökanden inte svara på de frågor den inte vill. För att det eventuellt ska kunna handla om diskriminering måste arbetsgivaren grundat sitt beslut om anställning på arbetssökandes etnicitet (1 kap. 5 § punkt 3 DiskL och 2 kap. 1 § DiskL).

Sammantaget kan det sägas att det är lagligt för arbetsgivare att fråga om arbetssökandes etnicitet/bakgrund sålänge det inte påverkar anställningsprocessen. Detta strider inte mot några bestämmelser.

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare