Ev. stöldgods köpt på marknad tidigt 1970-tal, vad gäller?

Vara köpt på marknad tidigt 1970-tal, ev ev stöldgods från ngt muséum, gäller sedel. Preskribtionstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstider för alla brott framgår av 35 kap 1 § Brottsbalken enligt följande:

2 år för brott som kan ge max 1 års fängelse,

5 år för brott som kan ge max 2 års fängelse,

10 år för brott som kan ge max 8 års fängelse,

15 år för brott som kan ge över 8 års fängelse,

25 år för brott som kan ge livstid.

Varken brotten häleri i 9 kap 6 § Brottsbalken eller häleriförseelse i 9 kap 7 § Brottsbalken kan göras aktuella i din fråga (det är ju naturligtvis fullkomligt orimligt att du ska gå runt på en marknad och misstänka att normala marknadsföremål är stöldgods). Hursomhelst spelar det ändock ingen roll då dessa brott sedan länge enligt preskriberade enligt listan ovan.

Dock betyder inte det att du per automatik har rätt till godset i din fråga som ev. tillhör museet. Enligt 3 § Godtrosförvärvslagen kan man inte längre godtrosförvärva stöldgods. Dyker detta museum upp och vill ha tillbaka föremålet måste du således ge tillbaka det (om det nu rör sig om stöldgods och museet kan bevisa sin äganderätt). Detta är väl dock i grunden knappast särskilt sannolikt med tanke på att det gått dryga 40 år sen köpet på marknaden och museet inte direkt tycks ha "tokletat" efter föremålet i fråga.

Svaret på din fråga är alltså att alla slags brott du kan ha gjort dig skyldig till är preskriberade, men museet kan alltså fortfarande kräva tillbaka sitt föremål. Kräver museet tillbaka sitt föremål har du naturligtvis enligt allmänna köprättsliga principer rätt att i sin tur kräva pengarna tillbaka från personen på marknaden du köpte föremålet av anno tidigt 1970-tal. Att hitta denna person år 2019 torde väl dock i princip vara helt omöjligt men det är en såklart en annan fråga i sammanhanget.

Hoppas du känner dig nöjd och glad med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare