FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/04/2018

EU-direktiv och svenska lagar

Hej!

Hur kan man gå tillväga när ett företag begår brott mot EU direktiv inom Sverige, men följer Svensk lag? Finns det något man kan göra, eller spelar EUs lagar och regler ingen roll inom Sveriges gränser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag påpeka att ett direktiv i sig alltså inte är en lag. Ett direktiv från EU utgör en akt som binder medlemsstaterna vad gäller direktivets ändamål. När direktivet har antagits ska därmed medlemsstaterna ändra sina lagar, så att de uppfyller målen som anges i direktivet. Man talar i sådana här sammanhang om en "harmonisering" vilket innebär de olika medlemsstaternas lagstiftning ska bli enhetlig.

EU-direktiv skiljer sig därmed från EU-förordningar, vilka får en direkt effekt så fort de antagits. En EU-förordning kan åberopas i en nationell domstol oberoende av vad den nationella lagstiftningen säger. Om en medlemsstat underlåter att ändra sin lagstiftning i enlighet med vad ett direktiv säger, kan staten bli bötfälld av unionen. En medlemsstat kan under vissa omständigheter också komma att bli skadeståndsskyldig gentemot en enskild medborgare, om denne lidit skada på grund av underlåtenheten att införliva direktivet (se bland annat mål C-6 och 9/90, Frankovich och Bonifaci mot Italien).

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor.

Mvh

Joakim KarlssonRådgivare