Ett politiskt parti har använt en bild på mig i sin reklamfolder utan mitt godkännande. Vad gäller, och vad kan jag göra?

Hej

Häromdagen kom det en reklamfolder från ett politiskt parti från min kommun i min brevlåda. På en sida ser jag mig själv tydligt ( vänner har även skickat till mig och skrivit att jag är med) Bilden är tagen när jag motionerar i en träningsgrupp i vår stadspark och jag är ovetandes om att bilden tagits. Jag känner att de står för en politisk åsikt som de absolut inte vet om jag står för.

Jag har inte mailat till dem ännu, vill veta vad man kan göra och vad som gäller när man publicerar en bild utan tillåtelse och i en så pass riktad reklamfolder?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett politiskt parti har i sin kampanj använt en bild på dig utan ditt godkännande, och du var dessutom omedveten om att bilden togs. Partiet vet dessutom inte var du står politiskt.

Förtal

Om ett parti eller organisation skulle använda en bild på en person, och det är något som kan leda till obehag för personen eller riskera att hans eller hennes anseende skadas kan det röra sig om förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Jag vet inte om detta är aktuellt i ditt fall.

Lag (1978:800) om namn och bild i reklam

I detta fall skulle jag säga att Lagen om namn och bild i reklam troligen är tillämplig. Näringsidkare får inte vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke, se Lagen om namn och bild i reklam 1 § (här).

Kriterierna är dels att någon ska använda bild eller namn på en person utan dennes godkännande, dels att det ska ske i marknadsföringssyfte, och att den som gör detta agerar i egenskap av näringsidkare.

Definition av näringsidkare

Med näringsidkare jämställs anställd hos näringsidkare eller någon som agerar på uppdrag av näringsidkare, se Lagen om namn och bild i reklam 1 § 2 st (här).

I ett rättsfall uttalade domstolen att begreppet näringsidkare har en vidsträckt innebörd, och omfattar såväl juridiska som fysiska personer. För att räknas som näringsidkare ska den fysiska eller juridiska personen yrkesmässigt bedriva någon form av ekonomisk verksamhet, men det krävs inte att verksamheten har ett vinstsyfte.

Definition av reklam

Lagens tillämpningsområde är begränsat till kommersiell reklam. Det kan diskuteras om en reklamfolder från ett politiskt parti är kommersiell reklam (i så fall blir Lagen om namn och bild i reklam tillämplig) eller om det är reklam/information av opinionsbildande karaktär (i det fallet blir Tryckfrihetsförordningen tillämplig).

NJA 2017 s. 217

I rättsfallet NJA 2017 s. 217 (här) ansåg domstolen att en kommuns användning av en bild i samband med att kommunen var europeisk kulturhuvudstad inte var marknadsföring. Domstolen kom även fram till att kommunen inte hade använt bilden i egenskap av näringsidkare.

Vad du kan göra nu

Som du skriver har du inte lämnat ditt godkännande till att bilden på dig används. Frågan är dock om reklamfoldern från det politiska partiet ska räknas som (kommersiell) reklam, samt om man ska anse att det politiska partiet har agerat i egenskap av näringsidkare.

Jag skulle rekommendera att du ringer till Lawlines telefonrådgivning alternativt bokar tid med en av Lawlines jurister för att få information om hur du kan gå vidare. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00. Boka tid med en jurist här

Vänligen,

.

Jenny HedinRådgivare