Ersättningsansvar hyresrätt

Jag skall flytta från min hyresrätt som jag bott i sedan januari. Jag flyttar p g a att jag utsätts för kraftiga störningar från grannar. Har inte fått någon hjälp från hyresvärden för detta. Arbetar som läkare och behöver sova på nätterna medan grannarna är vakna och lever som vanligt. Till saken som nu oroar mig: jag har noterat att min dotter på 6 år kommit emot kyl och frys med en sparkcykel så det blivit repor på tvärs över. Syns bra eftersom de är grått mot vitt. Hyresrätten var helt nyrenoverad när jag flyttade in, 3 r o k för 8877 kr/mån. Min undran är om jag kan komma att krävas på pengar för ny kyl och frys?Är jätte orolig då jag lagt varenda korvöre på en insats i ett radhus för att komma härifrån. Så tacksam för svar.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Grundregeln i hyreslagen är att en hyresgäst ska ersätta skador på lägenheten som han eller någon annan som lovligen vistas i lägenheten orsakar uppsåtligen eller genom oaktsamhet. Till skada hänförs också onormalt slitage på lägenheten.

Din dotter har råkat repa kylskåpet med en sparkcykel. Som förälder ansvarar du för all skada som ditt barn orsakar, oavsett uppsåt eller oaktsamhet. Huruvida du blir ersättningsansvarig i denna situation beror på hur länge du har bott i lägenheten då toleransen vad som anses vara normalt slitage sätts högre om du bott där under längre tid.

Vad gäller grannarnas oväsen kan detta inte mildra omständigheten huruvida du blir ansvarig eller ej.

Stort lycka till!

Isabella WidjestrandRådgivare