Ersättningsansvar för hundbett

Min mamma blev mötte en hund med sin ägare under en promenad. Den var kopplad, men när mamma och hunden möttes så hoppade den på henne och bet henne i armen och det resulterade också i att hon ramlade omkull. Mamma fick åka till akuten för att bli sydd i armen och röntgad (hon är benskör). Jag undrar bara om hon har rätt till någon form av ersättning för detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Hundägare har ett strikt ansvar för skador som orsakas av deras hundar (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Det innebär ett klart undantag från huvudregeln om att skadeståndsskyldighet kräver ett oaktsamt eller uppsåtligt vållande (2 kap. 1 § skadeståndslagen), och konsekvensen är att det är enklare att begära skadestånd i de fall skadan orsakas av en hund.

Vad har man rätt till för ersättning?

För personskada omfattar ett skadestånd ersättning för:

  1. sjukvårdskostnader och andra följdkostnader efter skadan,
  2. inkomstförlust,
  3. ersättning för till tillfälligt eller varaktigt fysiskt och psykiskt lidande (sveda och värk/lyte eller annat stadigvarande men), samt
  4. särskilda olägenheter till följd av skadan (5 kap. 1 § skadeståndslagen).

Vi kan hjälpa dig

Vi på Lawline kan hjälpa dig att räkna ut exakt hur stort skadestånd din mamma har rätt till, och även framställa kravet mot hundägaren. Du bokar enkelt en tid hos någon av våra jurister via följande länk: lawline.se/boka

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare