Ersättning vid patientskada

Hej! Jag gick in i väggen förra året, jag har jobbat restaurang de senaste 6 åren, men sena nätter och högt tryck slet ut mig tillslut. Jag hamnade hos läkaren och det enda de gjorde var att skjuta fram ett MADRS test och jag var "deprimerad" och skulle prompt äta antidepp enligt läkaren... Jag sade nej 3 gånger till dessa eftersom jag bara hört dåliga erfarenheter från människor i min närhet, men när inget annat alternativ gavs gick jag med på det. Jag blev SKITDÅLIG av dessa! Jag började visa aggressioner som jag aldrig tidigare haft, jag bryter ihop dagligen i panikångest, skriker svordomar så fort något går fel!

Detta hände i maj förra året, efter flertalet besök hos doktorer som indirekt hånat mig för att jag säger att dessa piller gjorde mig värre, och inte gjort ett skit för att ta reda på mer, så byter jag sjukhus, ber dem ta alla prover de kan och det visar sig att mitt D-vitamin och B-vitamin var golvat! 9 månader, 5 jävla läkare med ett besök i månaden och INGEN TAR BLODPROVER PÅ MIG!!! Jag har gjort Löf anmälan på detta, men de lägger ner utredningen och anser att läkarna gjort rätt!? Jag har inte tagit mig ur sängen på ett år! Jag har fortfarande men efter medicineringen som jag aldrig tidigare haft! Jag sitter i en ekonomisk skuldfälla, där jag får leva på existensminimum med lika mycket lån varje månad! Snälla vad kan jag göra? Läkarsvinen har förstört mitt liv!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag kan tyvärr inte säga hur mycket ersättning du kan få utifrån din skada, utan jag kan endast svara på var du kan vända dig för att få en bedömningen av din patientskada och därifrån få en eventuell ersättning.

Felaktig diagnos och felmedicinering är en patientskada som patienten kan få försäkringsersättning för. Bestämmelserna om b.la ersättning för patientskador hittas i patientskadelagen.

Har den felaktiga diagnosen och felmedicineringen skett under behandling hos en vårdgivare som finansieras av landstinget omfattas du som patient alltid av en försäkring hos Löf, landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, vars uppdrag är att utreda och ersätta sådana patientskador. Även privata vårdgivare som har vårdavtal med ett landsting eller en region omfattas av denna försäkring.

Eftersom du redan har gjort en anmäl till Löf och anser att beslutet de har fattat är felaktigt, kan du först och främst vända dig till din utsedda handläggare på Löf och fråga varför de lagt ner utredningen. Den informationen har du rätt till. I andra hand kan du kontakta Löf:s klagomålsfunktion. Information om hur detta går till hittar du här.

Hoppas att mitt svar hjälpte!

Lycka till!

Filip WestlingRådgivare