Ersättning till dödsbodelägare

Vad ska ingå i ett arvskifte ? Dödsbodelägare kräver ersättning för uttag av semester, efter mors död.

Även att hon kräver betalt för tårtor, blomgrupp till mammas vårdboende ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

I den bouppteckning som görs efter någon avlidit, ska eventuella skulder betalas med de tillgångar som finns i dödsboet efter den avlidne, och efter detta delas kvarlåtenskapen upp mellan arvingarna enligt lag och eventuellt testamente. Som skulder räknas även kostnader som uppkommit till exempel i samband med begravning eller andra kostnader i samband med dödsfallet. Om det inte finns nog med pengar i dödsboet för att betala till exempel kostnader till en begravningsbyrå, är det de efterlevande som själva får stå för dessa kostnader.

Om tex. de tårtor och blommor du nämner hör samman med begravning, så ska de betalas med eventuella tillgångar som finns i dödsboet. Gällande semester som en dödsbodelägare kräver ersättning för, är det svårt att säga om dödsbodelägaren kan få ersättning för detta ur dödsboet, det beror möjligen på anledningen till semestern och om det kan sägas ha samband med dödsfallet.

Jag hoppas att detta svar i alla fall har givit dig lite riktlinjer, men om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag dig att du vänder till till en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt, till exempel till Familjens jurist. Kanske kan även Skatteverket vara till hjälp mer konkret.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare