Ersättning om man halkat utanför fastighet

Hej!

Jag halkade på trappen ut från padelhallen den var full av is. Har jag någon möjlighet till ersättning? Var sjukskriven i 3 dagar och har fortfarande ont. Och i så fall hur går jag till väga?

Mvh Nina

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Din fråga berör främst skadeståndslagen (SKL), lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning och Ordningslagen.

Det är fastighetsägaren som är skyldig att hålla marken utanför fastigheten ren och säker. Exempelvis genom att salta och sanda när det är halt och isigt utanför fastigheten (2 § 2 st. Lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning). För att du ska ha rätt till skadestånd för din personskada, krävs det att fastighetsägaren har agerat vårdslöst och att det ska finnas ett orsakssamband. Det ska finnas ett orsakssamband mellan din skada samt fastighetsägarens oaktsamma beteende. Att fastighetsägaren inte har sett till att marken utanför sin fastighet är säker, genom att inte salta, kan anses vara vårdslöst beteende. Det finns en kausalitet mellan de två händelserna (2 kap. 1 § SKL).

Det är dock upp till dig som har bevisbördan. Du måste bevisa att din skada är på grund av fastighetsägarens oaktsamhet. Det kan därmed vara smart att fotografera dina skador, och spara kvitton från sjukhuset och liknande. Ersättningen bör omfatta sjukvårdskostnader, inkomstförlust samt fysiskt lidande.

Jag rekommenderar att du vänder dig till fastighetsägaren till padelhallen och förklarar situationen, samt kräver ersättning på grund av din personskada.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare